waarom is de ene Ambulance oranje-wit, en de andere geel-rood-blauw?

Het valt me op dat er zowel witte (met oranje) ambulances rond rijden, als Gele met blauw en rood. wat is het verschil en waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Antoni
11 jaar geleden
Is het niet zo dat bepaalde bedrijven zich hebben gespecialiseerd in het vervoeren van zieken, bijvoorbeeld het vervoeren van mensen die in het ziekenhuis een afspraak hebben voor een operatie? Misschien gelden voor deze bedrijven andere regels dan voor de ambulances die door de overheid worden gefinancierd. Het feit, dat deze "particuliere" ambulances een blauw zwaailicht mogen hebben, verbaast mij dan wel, maar misschien zijn hier ook regels voor, die ik niet ken. Omdat ik niet zeker ben van de juistheid van mijn beweringen, vermeld ik mijn ideeën in een reactie.
Antoni
11 jaar geleden
Het zou ook best mogelijk zijn, dat deze "particuliere" ziekenvervoerders "oude" ambulances hebben overgekocht van de overheid en, om kosten te besparen, de oude kleuren op de wagens hebben gelaten.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan de regio, ze kunnen verschillende kleuren hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die onderste rijdt in de regio Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening zou dit niet moeten kunnen. Er is een huisstijl voor politie-, brandweer en ambulancevoertuigen. Zoek op internet maar eens het 'Handboek ambulancestriping', dan zul je zien dat de kleur en plaatsing van de strepen, lettertype, opschriften enz. tot in detail zijn vastgelegd. De onderste ambulance heeft niet de gewenste huisstijl terwijl die toch al in 1998 is ingevoerd.

Van de bronsite:
"Ambulance huisstijl

In 1993 is de nieuwe huisstijl voor de politie ingevoerd. In 1998 volgde de introductie binnen de brandweer en ambulancesector, met als doel een optimale herkenbaarheid.
Toegespitst op de ambulancesector kan worden vastgesteld dat, zowel door het beeldmerk als door de opvallende ´striping´ op de dienstvoertuigen, het publiek in één oogopslag weet dat men met een ambulancevoertuig van doen heeft.
Gelet op ondermeer de bijzondere taken en bevoegdheden van deze sector is dit van groot belang.

Handhaving

Handhaving van de huisstijl blijft een continu punt van aandacht. De huisstijl is auteursrechtelijk beschermd.
De ontwerper heeft het auteursrecht overgedragen aan de Staat.
Alleen de ambulancesector mag gebruik maken van de ambulancestriping.
Derden mogen zonder toestemming van het ministerie van Veilgheid en Justitie geen gebruik maken van de ambulancehuisstijl.
Doen zij dat toch, dan is er sprake van een inbreuk op een merk- en/of auteursrecht van de Staat."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, echter gelet op de aanschafprijs van een ambulance kan het nog voorkomen dat je een ambulance ziet rijden in de inmiddels verouderde striping. Dit zal in de praktijk nagenoeg niet meer voorkomen.