in de vrachtauto moet je voor de bocht schakelen, is mij geleerd, nu met een bus moet ik in de bocht schakelen. wat is nu de juiste handeling??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Cryofiel
11 jaar geleden
In de personenauto moet je ook voor de bocht schakelen, heb ik ooit geleerd. Tenzij je vantevoren al weet dat je na de bocht alleen maar zult uitrollen. *In* de bocht schakelen was fout, omdat je bij gladheid daarmee de kans op slippen vergroot. Maar dat was voordat er ESP en dergelijke bestond.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je met bus de categorie D D/E bedoelt.

Normalerwijze dien je idd voor de bocht klaar te zijn met schakelen, edoch en hier komt het.....

Dat gaat namelijk niet altijd op, met een bus kun jij rustig in een bocht op en af schakelen ( gezien dat je al C ervaring hebt moet schakelen inmiddels al automatisme zijn ).
Een tekstboek handeling is er namelijk niet, niet elke bocht is het zelfde en ook de situatie aldaar is nooit hetzelfde.
Ongeacht welke situatie moet jij toch veilig, vlot en soepel door het verkeer heen komen, en dat houd dus ook in op en afschakelen in de bochten, lukt jou dit niet dan zullen jou passagiers dat niet altijd in dank afnemen.
Buswerk is letterlijk minutenwerk.

Een bus kun je soepelder laten vertragen dan een vrachtwagen, maar je kan ook vlotter optrekken.
Met in ogenschouw dat je met mensen werkt en niet met balen hooi of wat dan ook.
Hierdoor kan jij gemakkelijker vertragen en versnellen in een bocht en als je buiten het toerengebied valt tja dan zul je moeten schakelen.

Troost je, de meeste bussen zijn allemaal automaat.
En ik heb ook veel dingen moeten aan en afleren voordat ik in het OV stapte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet waar je les krijgt met bus rijden, maar daar klopt geen fluit van.

Je moet ten aller tijden, (ook met een bus) vóór een bocht klaar zijn met schakelen, zodat je tijdens de bocht op 1 ding minder hoeft te letten ;)

De meeste bussen zijn tegenwoordig voorzien van een automaat, maar ik neem aan dat je daar niet in lest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dacht ik ook, geld dit ook voor het opschakelen, ik mag niet schakelen en sturen,zegt instructeur, en toch moet ik opschakelen in de bocht vind ik lastig in de bocht.
Was mijn eerste rijles trouwens,
Grotendeels met bovenstaand antwoord eens. Altijd voor de bocht schakelen en weer koppelen! Om twee redenen, ten eerste zodat je in de bocht je alleen op uitkijken en sturen kunt focussen, ten tweede kun je dan de aandrijving gebruiken om het voertuig als het ware door de bocht te trekken. Dit is tevens beter voor de wegligging van het voertuig in de bocht.
Dit laatste is vooral van toepassing op auto's met voorwielaandrijving en vrachtwagens. Bij een bus is dit minder belangrijk omdat de aangedreven achterwielen zo ver achter de voorwielen zitten dat dit weinig uit zal maken. Dus misschien komt daar de verwarring vandaan Maar om de eerste reden is het nog steeds verstandig om voor de bocht in de juiste versnelling en gekoppelt te rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit in de bocht zelf schakelen. dan ga je slingeren. omdat je 1 hand van je stuur hebt. Of ervoor of erna in een korte bocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd voor de bocht schakelen, waarom:
_Als je nog afrem op de motor en je trapt koppeling in, gaat je ineens (te)snel door de bocht
_Als je de koppeling perongeluk te snel loslaat in de bocht, kunnen de aandrijfwielen even slippen(zeker met gladweer) en wegglijden.
_Tevens waarschijnlijk beter om je op dat moment met sturen bezig te houden.