Hoeveel % rij je zuiniger als je vlak achter een vrachtauto blijft?

bij ongeveer 90 km/u

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je vraag niet.
Ritsuka
12 jaar geleden
Is bij mythbusters getest, valt tegen hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hielp juist enorm maar dan moet je wel 1 meter achter een vrachtwagen rijden, extreem gevaarlijk dus om wat te besparen.

Het beste antwoord

DIt zogenaamde "draften" hebben ze bij mythbusters ook een keer getest.

Het scheelt echt een hoop benzine.
maar als je het op de snelweg doet......

Hieronder de link van het filmpje.
Kwaliteit zuigt hard maar ik kon geen beter vinden:s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedank voor de link, erg interessant.
bumperkleven is dus een duurzame manier van autorijden, bijkomend voordeel: als de vrachtwagen een noodstop maakt is de schade aan je eigen auto gering vanwege het kleine snelheidsverschil.

Andere antwoorden (3)

Ik heb een benzine verbruiksmeter in de auto en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het nauwelijks scheelt. Of je moet er heel dicht achter rijden maar dan wordt het echt gevaarlijk.Langzamer rijden is sowieso goed voor het benzine verbruik, dus als je achter een vrachtwagen blijft "hangen" zit daarin je grootste winst.
Je kunt ook overwegen achter een bus te blijven hangen die rijden harder en zijn vaak groter/hoger dan vrachtauto's, maar ook dat scheelt het niet veel. En dan is je verbruik door de hogere snelheid weer hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Meneer Reinier waar bent u het niet mee eens? Op mijn verbruiksmeter merk ik significant geen verschil als ik me aan de "wettelijke" of naar mijn inziens veilige afstand tot een voorgaande vrachtauto houd (en dat is meer dan een halve seconde).
Als u in de slipstream van een groot voertuig rijdt heeft het alleen nut voor grote afstanden. (2%zuinig)

Het is alleen levensgevaarlijk en verboden.
(bumperkleven, steenslag en noodstop.)

Het is beter u te bekwamen in de juiste rijstijl mbt tijdig overschakelen en vaker de fiets nemen etc.

Slipstream (stroming) - gebied waar lagere weerstand heerst door de snelheid van een voorganger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het slipstream gebied van een hoge vrachtwagen of bus is meer dan 50 meter, dus meer dan 2 seconden afstand.
De besparing is veel groter dan die 2%....logisch ook als je leest (ANWB bv) dat het op je dal laten zitten van alles dragers al 5% toename verbruik zou veroorzaken. Mits je tenminste constant rijdt en je zorgt dat je niet hoeft te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer Reinier, ik neem aan dat u "dak" en "alle" dragers bedoelt? En Ik kan uit eigen ervaring vermelden dat met een dakkoffer het gebruik meer dan 5% omhoog gaat (17% gemeten over ruim 6000 km vakantie verkeer) . Verder is het slipstream gebied weliswaar veel langer dan 50m, het is echter niet zo dat op die afstand de lucht weerstand lager is. Er ontstaat al vrij snel turbulentie en dat is geen garantie voor minder weerstand, integendeel!
Verder +1 voor de opmerking over juiste rijstijl en fiets gebruik.
Een vrachtauto rijdt (in nederland) veelal ca 85 km/h (geijkt).

De minimale afstand in nederland achter een andere auto om geen boete te krijgen is 0,5 seconde. Dat betekent dat je bij 12,5 meter afstand maximaal 90 mag rijden. 12,5 meter is op de nederlandse auto weg ongeveer de afstand van de witte strepen tussen de banen (begin streep tot begin volgende streep).

Bij mijn diesel is het verbruik bij 90 ca 3,5 liter per 100 km.
Op 12,5 meter achter een vrachtauto is dat verbruik 2,8 liter pper 100 km (verbruiksmeter van de auto...het gemiddelde van die meter wijkt minder dan 3% af van het werkelijk verbruik volgens getankte liters)

Verschil is dus maximaal 20%.
Bij 25 meter afstand (1 seconde) is het verbruik ca 3,1 liter per 100 km, nog altijd 12% besparing.

Een meetbaar verschil op die meter zie ik vanaf een afstand van ca 50-60 meter achter een hoge vrachtauto.

ps Je spaart ook leuk brandstof door je banden wat harder op te pompen (0,2-0,3 bar extra druk) En dan spaar je overal .