Waarom hebben vrachtwagens verkeersborden met snelheidsberkingen achterop?

Ik zie wel eens vrachtwagens rijden, en die hebben dan afbeeldingen van snelheidsbeperkingen achterop. Ronde borden met rode cirkels en daarin 60, 80 of 90. Vaak hebben ze zelfs drie borden met drie verschillende snelheden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

In bepaalde landen is dat verplicht.
Zo kan iemand die achetrop komt zien waarom iemand maar 60 op een bundesstrasse rijdt of 110 zoals sommige post en koeriersdiensten in Frankrijk.

In NL kennen wij eigenlijk geen verschil in type vrachtwagen en snelheden, dus zie je ze hier niet.

In onder andere Duistland, Italie etc zie je op bussen ook een 100 sticker, dan weet je dat die daar 100 mogen omdat ze aan een aantal technische eisen voldoen.

Tegenwoordig ook op Caravans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bordjes zie je niet alleen op vrachtwagens, maar ook met 100, of 110 op de bussen. Dit is om aan te geven bij de bussen dat ze niet harder kunnen dan de 100, of 110 km/u en dus daarop begrenst zijn...

Bij de vrachtwagens is dat ze begrenst zijn op 80, of 90 km/u. De bordjes met andere getallen hebben naar mijn weten veelal een gele/oranje kleur. Ik heb niet kunnen achterhalen, waar deze betrekking op hebben. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het verlies in snelheid berg op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de stickers voor dienen heeft Etab al aangegeven.
Wat ik eraan toe wil voegen is dat de meeste stickers niet de kenmerken van een verbodsbord hebben. Ze hebben namelijk niet allemaal een rode rand. Dit impliceert ook tegelijkertijd dat het niet om een verbod gaat maar om een waarschuwing voor de beperking.