Hoe werkt een retarder en wat is het verschil met een motorrem?

Werken deze beide via de versnellingsbak of heb ik er nou echt niets van begrepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
77.1K

Het beste antwoord

Een motorrem sluit de brandstoftoevoer en de uitlaat af. Doordat de uitlaatgassen niet meer weg kunnen, bouwen ze een tegendruk op in de cilinders, die er voor zorgt dat de motor afremt. Dit is kort gezegd de motorrem.
De retarder zit in de aandrijflijn, tegenwoordig meestal aan de versnellingsbak. Hierin zitten twee schijven met tegengestelde propellervormige ribben, met daarin olie.
Als je de retarder inschakelt, ga je de druk op die olie verhogen, waardoor de schijven elkaar gaan tegenwerken. Hoe hoe hoger de druk, hoe hoger het remvermogen, maar ook hoe hoger de temperatuur oploopt. Dit is dan ook de reden waarom een retarder is opgenomen in het koelsysteem, en waarom de radiateur dan in sommige gevallen groter moet worden.
De nieuwe vrachtwagens van tegenwoordig hebben veel uitgebreidere remsystemen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een motorrem is een vorm van een retarder, maar een retarder kan ook op andere manieren werken. Bijvoorbeeld door electromagnetische inductie, hetgeen bij hybride auto's wordt toegepast, of door een hydraulisch systeem.

Volgens mij moet je op wiki genoeg erover kunnen vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
hier dus bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motorrem is een klep in het uitlaatsysteem waardoor er een weerstand ontstaat en het remmend vermogen van de motor hoger wordt.
Een retarder is eenvoudig gezegd een elektromotor die in de aandrijflijn zit en als zodra die ingeschakeld wordt tegen de draairichting in gaat draaien, wat natuurlijk niet lukt maar zoveel weerstand creeert dat deze daardoor het voertuig af remt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, eenvoudig gezegd inderdaad, kan me er nu een voorstelling van maken!