zijn er landen waar je een bekeuring krijgt door niet met 2 handen aan het stuur te rijden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie je eigen vraag 2 maanden geleden.
http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-verplicht-handen-stuur-rijden.70621

Antwoorden (5)

Lijkt mij niet.

Schakelen kan dan niet meer, net als de zonneklep naar beneden doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ja, en vergeet het neuspeuteren niet, dat gebeurt ook erg veel in de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blij dat ik in een automaat rij
Bij mijn weten niet; Een van de redenen kan zijn dat je niet kan controleren of iemand net ana het schakelen was oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich niet, maar het moet niet tot gevaarlijk of onverantwoord gedrag leiden.

In Nederland kennen we hiervoor het kapstokartikel van de Wegenverkeerwet, n.l.:

Artikel 5
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

In andere landen zullen ongetwijfeld soortgelijke artikelen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk worden mensen daarvoor bekeurd. Er is altijd wel ergens ter wereld een dienstklopper die daar een overtreding in ziet. Bijv. in 2005 in België:
Het eten van een broodje achter het stuur van zijn auto heeft Wilfried Aerts uit Zonhoven 150€ boete opgeleverd. Hij stopte aan een rood verkeerslicht en zag aan de overkant een politiecombi staan. Hij dronk van zijn blikje en beet in zijn sandwich. Ondertussen wordt het groen en Wilfried rijdt door. Enkele honderden meters verder zet de combi hem langs de kant. 150€ boete wegens inbreuk op artikel 8.3vd verkeerswet (onder controle houden van het voertuig). Vroeger hoorde daar ook het gebruik van de GSM bij, maar die boete is verlaagd. In je sandwich bijten aan een rood licht is momenteel duurder.
Aerts stemde niet in met de onmiddellijke inning en wil weten wat het parket hier van denkt.
13 jaar geleden
Nee. Je mag overal met 1 hand rijden. Je moet immers kunnen schakelen, zonneklep kunnen bedienen, ruitenwissers, etc.
Zelfs bellen mag, maar dan alleen als je stil staat.