Zijn er landen waar het verplicht is met 2 handen aan het stuur te rijden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met rijles heb ik het altijd geleerd,2 handen aan het stuur.
De houding 10 voor 2 zei mijn rijleraar altijd.
Maar geen mens die zich daaraan houdt.
Roken mag je ook achter het stuur,en dan heb je ook vaak niet met beide handen het stuur vast.
Ben ooit eens een keer aangehouden door een agent,tijdens een routine controle terwijl ik een appel at.
Hij attendeerde mij er wel op dat dat gevaarlijk kon zijn,maar verder deed hij niet moeilijk.
En mocht je ooit een klapband krijgen,dan blijf je met een hand aan het stuur nergens meer.

Het beste antwoord

Er is geen enkel land waar het verplicht is om met twee handen continu aan het stuur te rijden: tijdens het nemen van een bocht zal je toch regelmatig met een hand los moeten laten om op een andere plaats je stuur weer vast te pakken. En je zult moeten schakelen, hetgeen bij niet-automatische versnellingsbakken toch moet gebeuren met de hand.

Maar er is wel een wetgeving (in alle landen) die vereist dat je tijdens het rijden altijd de auto moet kunnen besturen, en als je bijvoorbeeld met een boterham in je hand zit dan is je dat aan te rekenen bij een ongeval.

Met name dat laatste, het eten of drinken tijdens het rijden, kan wel beboet worden. In Engeland bijvoorbeeld.

En er zijn heel veel landen waar het met de hand bedienen van een mobiele telefoon tijdens autorijden ook strafbaar is.

Je ziet: 100% van de tijd twee handen aan het stuur kan niet worden verplicht want anders kan je niet rijden, maar wat je doet met je losse hand kan wel strafbaar zijn.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
N.a.v. je laatste zin: a dirty mind is a joy forever!   ;-)
itsme
13 jaar geleden
:-))))))

Andere antwoorden (5)

Ja hier in Nederland??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, iedergeval in in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet wettelijk, maar het is wel verboden om geblinddoekt in arizona over straat te rijden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht: het antwoord, plus "grappig" weetje..
weinig humor hier..
Dat is ook één van de redenen waarom het in België verboden is al rijdende de GSM te gebruiken indien het niet handenvrij kan.
Er wordt heel veel tegen gezondigd en er worden veel boetes uitgeschreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het in elk land verplicht is om met twee handen aan het stuur te rijden.