Binnen de bebouwde kom: 50 km/uur
Buiten de bebouwde kom: 100 km/uur
Als de weg is omgebouwd / opgewaardeerd tot snelweg: geen max snelheid
Als er borden staan met een andere max snelheid dan geldt natuurlijk die snelheid

Bovenstaande geldt voor motoren, auto's en campers tot 3500 kg, zonder aanhanger of caravan.
Voor zwaardere voertuigen en combinaties met aanhanger gelden lagere maximum snelheden. Zie de link van de anwb voor een duidelijk overzicht.

Let op: in Duitsland wordt de bebouwde kom soms aangegeven door een simpel, klein, geel bord. Raas je daar met 100 km/uur langs dan zie je soms even over het hoofd dat je een bebouwde kom binnen rijdt. De flitspaal staat soms al na 50 meter...
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Kleine toevoeging voor snelweg: de verzekering keert niet uit als je harder dan 130 rijd op de snelweg waar geen max snelheid is en een ongeluk krijgt.
TurfGraver
een jaar geleden
Beetje meer genuanceerd Ritsuka. Je kan medeaansprakelijk worden gesteld (voor een deel) als het niet jou schuld was.
Voor dat deel zal je dan niet vezekerd zijn.
Maar je bent dus niet altijd aansprakelijk bij hoge snelheid.