Waar mogen quads rijden?

Nu het mooi weer is zie ik weer vaker mensen rijden op een quad. Meestal op de weg maar ook op het fietspad en zie ze wel eens rondcrossen op een plein of door een park waar je niet met een auto door mag maar wel fietsers. Vind die dingen op het fietspad, park en plein echt irritant. Schrik me iedere keer kapot als die dingen gas geven en ze zijn naar mijn idee ook te breed voor op een fietspad. Jaren geleden hoorde ik ze ook wel eens in de bossen, geen idee of dat nou zo goed is voor de dieren die daar wonen.

Hoe zit het nou? Ik lees wel over verschillende type quads en de eisen maar ik kan niet echt vinden waar die dingen wel en niet mogen rijden.

een jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (1)

Ligt eraan wat voor een Quad:
Er zijn 5 soorten quads:
- De quad die niet is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg;
- De quad die is goedgekeurd als bromfiets
- De quad die is goedgekeurd als een driewielig motorrijtuig;
- De (zware) quad die is goedgekeurd als personenauto;
- De (zware) quad die is goedgekeurd als bedrijfsauto.
- De quad die is goedgekeurd als landbouw- of bosbouwtrekker

Alleen met een quad die goedgekeurd is als bromfiets mag je op het fietspad conform de regels die gelden voor een bromfiets.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Deb35, op https://nl.wikipedia.org/wiki/Quad_(vervoermiddel) staat nog een zesde categorie vermeld: de quad als motorrijtuig met beperkte snelheid.
Deb35
een jaar geleden
Maar dan zijn het er dus 7!
Antoni
een jaar geleden
@Deb35, ja, daar kom ik ook op uit.