mag je een rij wachtende auto's inhalen om rechtsaf te slaan?

Stel je staat met je auto in een rij wachtende auto's die wachten voor een open brug/ spoorwegovergang.
Daarvoor heb je een leeg kruispunt en zonder verkeerslichten daar wil rechtsaf.
Mag je ook al moet je over een doorgetrokken streep en een verdrijvingsvlak heen het verkeer links in halen om dan rechtsaf te slaan?

2 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (1)

Je mag niet over een doorgetrokken streep rijden om in te halen (https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/strepen-op-de-weg) en je mag ook niet over een verdrijvingsvlak rijden (2 uitzonderingen staan hier beschreven, deze uitzondering staat hier niet tussen https://www.theoriewereld.nl/theorie-leerboek/z-verkeerstekens-op-het-wegdek/#:~:text=Als%20bestuurder%20mag%20je%20geen,wegen%2C%20rijstroken%20of%20rijbanen%20passeert.).

Dus nee, dit zijn niet de uitzonderingen waarbij je mag inhalen, ook niet als je rechtsaf wilt slaan. Dat wil niet zeggen dat het nooit gedaan wordt (ik heb het mensen ook zien doen), maar het mag dus niet.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Als je eerst links inhaalt kun je bovendien niet meer ‘door’ de file heen om rechtsaf te slaan.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Er zijn veel brugovergangen waarbij je over een kruispunt heen gaat en dan over de brug heen. Dat kruispunt wordt altijd vrij gehouden en daar kan je dan rechtsaf slaan. Dat is ook waar de vraagsteller het over heeft (zie uitleg VS).
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis, in dat geval speelt ook dat de weg langs het water waarschijnlijk met stoplichten beveiligd is en dan groen heeft, cq (als er geen stoplichten zijn) dat niemand op die weg nog verwacht dat er een auto van die kant komt.
@VGraaf, heb je een concrete situatie op het oog?