Bestaan er flitsers via satelliet?

Kan je geflitst worden qua snelheid via een satelliet? Of bestaat dat niet en is dat helemaal niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vervoer
Utrecht
3 jaar geleden
Hans Kazan kan alles.
Maar vanaf een satelliet kan je niet op een snelheidsovertreding geflitst worden. Daar zouden wel hééél grote en scherpe telelenzen voor nodig zijn.
Wel wordt er op sommige plekken in de wereld vanuit de lucht gecontroleerd.
https://slate.com/technology/2013/05/speed-limit-enforced-by-aircraft-do-police-really-do-that.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee een flitser maak een foto
Als ze satelietten zouden kunnen gebruiken voor snelheid word het eerder gemeten zoals een trajectmeter dan een foto.
Maar zulk soort dingen kosten veel geld en er is zoveel technology wat het makkelijker en goedkoper maakt voor controle.
Zegt niets over de toekomst uiteraard.

Antwoorden (1)

Je snelheid kan wel gemeten worden via een satelliet, maar geflitst worden kan (nog) niet.
jc54
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Hoe kan de snelheid dan gemeten worden ? En hoe gaat flitsen op termijn dan wel werken ?
jc54
3 jaar geleden
@gvrox; Snelheidsmeting zie je al op je navigatiesysteem, via GPS.
jc54
3 jaar geleden
@gvrox; Flitsen op termijn zou kunnen dat via de satelliet en jouw GPS jouw positie wordt bepaald, en dan via diezelfde satelliet een camera wordt geactiveerd, daar waar jij rijdt.
Griffin
3 jaar geleden
@jc54 "Flitsen op termijn zou kunnen dat via de satelliet en jouw GPS jouw positie wordt bepaald, en dan via diezelfde satelliet een camera wordt geactiveerd, daar waar jij rijdt"
Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk wegens gebrek aan precisie, die varieert constant van < 30cm naar >100m naar gelang er wolken en/of sneeuw en/of regen voorbij trekt en je weer naar een ander setje sats hopt die aan de horizon verschijnen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Dus gps uit en karren maar.
Een satelliet ziet je GPS niet, het is je navigatiesysteem die een paar satelliet signalen nodig heeft om de snelheid te berekenen.
gvrox
3 jaar geleden
@jc54 de snelheid die jouw navigatiesysteem meet, wordt lokaal bepaald, niet door de satelliet. De satelliet weet jouw snelheid niet. Een foto maken waarop herkenbaar is *welke* auto het is al niet/nauwelijks mogelijk, maar de satelliet weet ECHT niet waar jij bent, en kan dus niet eens richten.