Mag je op de stoep fietsen in Polen?

In veel gebieden in de stad in Polen zijn geen fietspaden en ik vraag mij af of je op de stoep dient te fietsen of op de rijbaan (die erg gevaarlijk is)

4 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Antwoorden (1)

Volgens de Verkeerswet van Polen, artikel 26, mag je niet op de stoep fietsen.
Er zijn echter drie uitzonderingen op deze regel. Een fietser mag op de stoep rijden:
1. Wanneer een kind jonger dan tien jaar begeleid wordt of
2. Tijdens slecht weer (sneeuw, harde wind, zware regen, ijzel, dikke mist) of
3. Er tegelijkertijd aan drie voorwaarden wordt voldaan:
- het trottoir is minimaal twee meter breed,
- verkeer op de weg is toegestaan met een snelheid van meer dan 50 km/u (in de bebouwde kom)
- er is geen aparte weg voor fietsen of rijstrook.

Met 16 gedode fietsers per miljoen inwoners per jaar (CARE / Eurostat 2005) is Polen wel een van de gevaarlijkste Europese fietslanden.
Toch zegt een fietswebsite: “Polen is naar onze mening een veilig land om in te fietsen. We hebben ook geen last ondervonden van de auto- en vrachtwagenbestuurders, ze zijn tamelijk hoffelijk.”
.
Met dank aan LeonardN voor het verbeteren van dit antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Nou ja, jij hebt anders mooi de werkelijke wet gevonden. Dat kreeg ik niet goed voor elkaar.