Heeft rechts in dit geval voorrang?

Aan de rechterkant in deze foto is een straat waar auto's in en uit rijden. Als er rechts een auto zou staan, zou ik hem dan voor moeten laten gaan omdat hij van rechts komt? Nog een vraag: als ik op een brede weg rij met mijn fiets waar ook bussen rijden, en er komt een auto uit een zijstraat; moet ik deze dan voor laten gaan? En moeten de bussen hem ook voor laten gaan? Laatst reed ik er met een vriendin en die zei dat ze voorrang hebben omdat ze van rechts komen. Is dit waar? Ik geloofde het niet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
2K
LeonardN
5 jaar geleden
"Nog een vraag: als ik op een brede weg rij met mijn fiets waar ook bussen rijden, en er komt een auto uit een zijstraat; moet ik deze dan voor laten gaan? En moeten de bussen hem ook voor laten gaan? Laatst reed ik er met een vriendin en die zei dat ze voorrang hebben omdat ze van rechts komen. Is dit waar?" Dat ligt aan veel meer dan of er een bus kan rijden. Kan je een googlemaps situatie geven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb die foto's bekeken en wat ik kan zeggen is: verkeer komende Vanuit de rechterkant met name uit een zijweg moet voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdbaan. Het verkeer van de hoofdweg die moet eerst oprijden en daarna volgt het verkeer vanuit de zijwegen.
LeonardN
5 jaar geleden
@safiera Er zijn twee foto's
-Degene die de vrager geeft: Daar heeft rechts geen voorrang
-Degene die ik geef: Daar heeft rechts wel voorrang. Op een gelijkwaardige kruising gaat rechts nu eenmaal voor. Er is geen voorrang geregeld verder.

Antwoorden (1)

Nee. Rechts moet voorrang verlenen aangezien deze vanuit een uitritconstructie komt. Vooral de doorlopende stoep in dezelfde kleur geeft dat aan. Maar ook de schuine blokken.
===
De andere situatie die je beschrijft heb ik onder een afbeelding van gemaakt. Daar heeft iemand van rechts wel voorrang. Het is een gelijkwaardige kruising.
----
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitrit
De jurisprudentie heeft wel een aantal kenmerken ontwikkeld waaraan een uitrit moet voldoen. Er moet sprake zijn van verlaagde trottoirbanden en van een doorlopende bestrating die de trottoirs aan weerszijden van de uitrit verbindt. Het gaat erom dat een ieder bij de nadering van de uitrit kan zien, dat het een uitrit is.
Toegevoegd op 12 april 2019 16:27: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan heb ik nog een vraag... Er is een weg bij mij in de buurt waar geen doorlopende stoep is en geen schuine blokken. Moet rechts dan nog steeds voorrang verlenen? Ik heb het over de zijweggetjes van de Jan van Beersstraat in Den Haag
Powergen
5 jaar geleden
Omdat ik toevallig die situatie ken Kristina, ja daar heeft rechts wel voorrang. Dat zijn gelijkwaardige kruispunten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Powergen Maar dat is toch gevaarlijk? Want daar komen ze uit een zijstraat, terwijl ik (en zelfs bussen) op een brede weg rijden waar je eigenlijk zou moeten remmen als je de auto's van rechts zou willen zien, vanwege de geparkeerde auto's... Heb je de straat opgezocht die ik bedoelde?
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.google.nl/maps/@52.0545308,4.3202922,3a,75y,243.36h,69.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAkKNF5wyrffyTa8XFrwCrg!2e0!7i13312!8i6656 Ik zou zeggen dat rechts daar voorrang heeft. Als het anders bedoeld is of geïnterpreteerd moet worden, dan is het slecht aangegeven.
Computoon
5 jaar geleden
Soms is het veiliger om van een straat geen voorrangsweg te maken. Dat leidt tot grotere oplettendheid van de verkeersdeelnemers omdat er elk ogenblik een bestuurder van rechts kan komen. Het voorkomt ook enigszins dat er te hard gereden wordt op een weg die daartoe uitnodigt (bijv. door de breedte).
LeonardN
5 jaar geleden
@Kristina Heb ik de juiste situatie voor ogen?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik zeg ook dat rechts daar voorrang heeft. Geen stoplichten, stoepranden, haaientanden of verkeersborden die iets anders zeggen.