Staan er bij alle kruispunten waar je voorrang hebt ook de passende verkeersborden? (kijk omschrijv)?

Ik ben bezig voor mijn rijbewijs, wat ik nogal lastig vind is kruispunten.
Als je bijvoorbeeld ergens onbekend rijdt, dan lijkt mij het handig dat er altijd verkeersborden zijn die de voorrang aangeven.
Dit is echter niet zo, soms zijn er kruispunten die alleen worden voorzien van verkeerstekens (haaientanden) op het wegdek, of je hebt zijwegen van rechts die je erg laat aantreft waardoor je moeilijk voorrang kunt verlenen.
Hierdoor ben ik van mening dat je soms langzaam gaat rijden doordat er geen verkeersbord staat maar je je concentreert op zijwegen met (mogelijke) haaientanden.
Is dit een goede observatie of zit ik de situatie moeilijker te bedenken dan het is?
Want ik krijg nu het idee dat ik bij elke kruispunt te veel ga letten op de voorrang - de voorrang die je dan te vaak te laat ziet.
Kan iemand die ervaring in het verkeer heeft een toelichting geven over hoe je daarmee om moet gaan. Bijvoorbeeld de meeste kruispunten op een hoofdweg zijn wel geregeld met verkeersborden, of in 30 k/m zones vindt je vaak gelijkwaardige kruispunten, of soms moet je bij 80 k/m wegen voorstellen dat je gebruik maakt van een voorrangsweg.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Waar woon je? In Nederland hoef je namelijk niet op haaientanden te letten van zijwegen. Als een zijweg haaientanden heeft, heb jij als het goed is een bord op jouw weg dat jij voorrang hebt op de zijwegen. In bepaalde andere landen heb ik het wel zo ervaren. https://www.theoriewereld.nl/images/gallery/736/700X393/Verkeersborden%20die%20de%20voorrang%20regelen.jpg
Jij hebt op een weg waarop je voorrang hebt en de zijweg haaientanden (in Nederland iig) B1, B3, B4, of B5 op een kruising. Als je die borden ziet hoef je niet meer te gaan loeren naar haaientanden (of stopstrepen).
Een zijweg van rechts zonder verkeerstekens- en borden kan wel voorkomen. Dat is iets wat je steeds makkelijker op gaat vallen. 80km/u wegen kunnen ook gelijkwaardige kruisingen hebben of wegen zijn waarop je voorrang moet verlenen. Als je een B1 bord ziet heb je tot B2 ziet wel voorrang op de zijwegen. TIP: Ga als je meerijdt de situatie meebekijken, je bent dan alleen daar mee bezig niet met rijden,
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het inderdaad een hele goede tip van LeonardN.
Ga meerijden, dan hoef je alleen te letten op voorrang. Je doet dan maar 1 ding.
Poet
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels
Dit is een handig lijstje :)

Antwoorden (2)

Zo te lezen heb je nog weinig ervaring in het verkeer, en vooral met het vooraf bekijken van situaties. Waarbij ik dat 'bekijken' niet bedoel als actief bekijken, maar als volautomatisch direct snappen.

Bij elk kruispunt is duidelijk hoe de voorrang is geregeld. Dat kan met verkeersborden zijn, maar het kan ook uit andere dingen blijken.

Een zandweggetje dat op een doorgaande hoofdweg uitkomt is meestal niet voorzien van verkeersborden die aangeven dat die hoofdweg voorrang heeft. Dat blijkt namelijk al uit het feit dat het zijweggetje een zandweggetje is.

Een kruising waarbij de ene straat met een uitritconstructie op de andere straat uitkomt heeft ook geen verkeersborden nodig, zelfs geen haaientanden: de uitritconstructie is al overduidelijk.

Het kleine zijweggetje van rechts dat voorrang heeft, waar je over schrijft - als je dat weggetje te laat ziet, heb je kennelijk te snel gereden voor de situatie. Het probleem zit dan niet in het weggetje, maar in jouw snelheid.

Dus nee, verkeersborden zijn lang niet altijd aanwezig. Ze zijn namelijk vaak niet nodig omdat de voorrangsregels uit andere dingen blijken.
Cryofiel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ In Vlaanderen gebeurt niet altijd alles later dan elders in de wereld.
https://www.verkeersnet.nl/verkeersmanagement/27418/vlaanderen-wil-overdaad-aan-verkeersborden-wegsnoeien/?gdpr=accept
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie.
Dus wanneer er gebruik is gemaakt van haaientanden vanaf de zijweg, dan zit er vaak op de weg waar de voorrang is, ALTIJD een bord die aangeeft dat je voorrang hebt.
Of zie ik dat verkeerd?
LeonardN
5 jaar geleden
In Nederland wel, voor zover ik weet.
Als je nog bezig bent met autorijlessen, doe je twee dingen tegelijk: Je leert de auto besturen en je leert deel te nemen aan het verkeer. Dat is in het begin moeilijk.
Allereerst heb ik een hele mooie link gevonden, waarin jouw vraag heel duidelijk wordt beschreven. Ik zal het ook kort weergeven:
De hoofdregel in Nederland is: Verkeer van rechts heeft voorrang (ook fietsers).
Deze regel geldt alleen bij een gelijkwaardig kruispunt. Ofwel een kruispunt waar geen tekens zijn: verkeerslichten, borden, tekens op de weg.
Deze kruispunten moet je rustig benaderen.
Indien je slecht zicht heb bij zo'n punt zie je bord J8.
Indien er verkeerslichten, borden of tekens op de weg zijn, gelden er andere regels.
Verkeerslichten spreken voor zich en laat ik weg.
Nu heb je twee situaties: voorrangskruisingen en voorrangswegen. Hier zijn dus tekens in het spel.
Eerst voorrangskruisingen (voorrang is alleen geregeld voor dat kruispunt).
Als je voorrang moet geven, zie je haaientanden op de weg en/of B6. Het kan ook zijn dat je een witte lijn ziet met B7, dan moet je zelfs helemaal stoppen en naar de 1 schakelen.
Benader je dit punt van de andere kant, dan heb je voorrang en zie je misschien de haaientanden of lijn aan de andere kant. Wat je zeker ziet, is B3,4 of 5.
Dan heb je nog de voorrangsweg.
Als je op deze weg rijdt, heb je in het begin bord B1 gezien, dit bord wordt herhaaldelijk herhaald, maar jij weet dat je de hele tijd voorrang hebt. Let op, want op een gegeven moment zie je bord B2. De voorrangsweg is gestopt.
Indien je zo'n weg nadert van de andere kant, zul je altijd tekens op de weg zien: haaientanden of streep. En/of de borden B6 of B7.
Succes!
https://www.theoriewereld.nl/theorie-leerboek/m-voor-laten-gaan-op-kruispunten-(verlenen-van-voorrang)/
Toegevoegd op 30 januari 2019 11:36: afbeelding