Kan als je 51 jaar bent gebruik maken van regio taxi of valies?

ik moet geopereerd worden en moet waarschijnlijk naar Harderwijk ziekenhuis heb geen rijbewijs en heb verder niemand die mij evt kan brengen,Kan ik van een regio taxi of iets anders gebruik maken

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Amadea
5 jaar geleden
Valies is voor mensen met lichamelijke beperkingen die daar van de plaatselijke gemeente een pasje voor hebben verkregen.

Antwoorden (2)

Vaak zijn de regels voor regio-taxi of Vallys per gemeente verschillend. Neem dus contact op met de gemeente of het taxibedrijf. En niet te vergeten met je verzekering
5 jaar geleden
Het antwoord op de vraag hangt erg af van uw precieze situatie. Ik zal wat algemene informatie geven, hopelijk beantwoordt dit de vraag:

De regels voor een regiotaxi pas verschillen per gemeente. In de meeste gevallen moet je een aanvraag doen bij de WMO en wordt je aanvraag beoordeeld n.a.v. je beperkingen en de aanwezige alternatieven (toegankelijk OV in de regio, mogelijkheid van eigen vervoer, etc.). In enkele gemeentes kan iedereen boven de 65 een pas krijgen.

Het aantal OV-zones waarin de regiotaxi rijdt (ofwel de tarieven gelden) verschilt per regio. Vaak zal dit tussen de drie en zeven zones zijn.

Valys is bovenregionaal vervoer, dus voor buiten het gebied van de regiotaxi. Je hebt er recht op wanneer je een gehandicaptenparkeerkaart, een regiotaxi pas of een scootmobiel of rolstoel van je gemeente toegekend hebt gekregen.

Nu vertel je niets over eventuele beperkingen, waarom OV geen optie is, waar je woont, hoeveel OV-zones de reis zou bedragen of je financiële situatie. Bij rolstoelafhankelijkheid bijvoorbeeld zou zittend ziekenvervoer vanuit de basisverzekering een optie zijn. Ik vermoed dat hier geen sprake van is?

Sommige verzekeraars vergoeden in de hogere aanvullende pakketten ook zittend ziekenvervoer voor patiënten die niet voldoen aan de strikte criteria van het basispakket, maar toch medisch gezien niet met het OV kunnen reizen. Slechts enkele verzekeraars doen dat. Maar is dit van toepassing - of zal dit zo zijn na de operatie -, check dan even je polis.

Heb je géén lichamelijke beperkingen, dan kun je in de meeste regio's nog steeds gebruik maken van de regiotaxi. Vaak betaal je dan wél een hoger tarief. Dit tarief is nog steeds lager dan dat van een gewone taxi, maar uiteraard hoger dan dat van regulier OV.
Meestal kun je ook buiten de vastgestelde regio reizen met de regiotaxi. Voor de afstand buiten dit gebied betaal je dan het reguliere taxitarief.

Als je fysiek wel in staat bent om te reizen met het OV maar het probleem de bereikbaarheid is, kun je overwegen de regiotaxi enkel te gebruiken als aanvulling op het gewone OV. Bijvoorbeeld voor de afstand van het station naar het ziekenhuis.

Tenslotte is er nog de gewone taxi, vaak de duurste optie.

Afhankelijk van de regio zouden er nog andere mogelijkheden kunnen zijn.

Zowel OV- als (regio)taxikosten van en naar een medisch behandelaar zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting als specifieke zorgkosten. Wil je dit doen, bewaar dan bonnetjes en andere bewijsstukken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @Lies12, welkom terug