Waarom hebben scootmobielen ronde banden?

Auto's of motor met zijspan hebben gewone platte.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een bolle band heeft minder rolweerstand. De bande van auto's en motoren met zijspan (de banden die jij bedoelt) hebben een hogere rolweerstand, maar zijn door een staalgordel in de band veel sterker, ook bij hoge draaisnelheden. De scootmobiel heeft geen hoge snelheid, en kan daarom minder sterk zijn. Deze band heeft dan ook geen staalgordel, maar een nylongordel. Door deze constructie is een bolle band met lagere rolweerstand mogelijk. (Kort samen gevat).

Als je een band simpel opblaast, zal de band rond worden (net als een ballon). Voor een band heeft dat tot gevolg dat het oppervlak dat het wegdek raakt nogal klein is. Auto's en motoren met zijspan gaan rechtop door de bocht. Die zijn gebaat bij een platter loopvlak voor meer contact met het wegdek. Om dat loopvlak plat te houden zit er overigens heel wat staalkabel in de band. Verre van gewoon, dus. Tweewielers als fietsen, bromfietsen, scooters en motoren gaan schuin door de bocht. Met een "plat" loopvlak zouden ze, schuin in de bocht, met maar een dunne rand contact maken met het wegdek. Ze zijn dus gebaat bij de natuurlijke afronding om ook bij een helling een constant contact met het wegdek te houden. Voor scootmobielen met hun lage snelheid doet de wrijving met het wegdek er nauwelijks toe, en volstaat de natuurlijke ronding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100