Wat betekenen deze rode paaltjes op een pad?

Ik neem aan dat het een voetpad is. Echter komen er vaak fietsers langs die mij van de kant afdrukken en raken. Wie heeft er voorrang?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
4K
ronron1212
5 jaar geleden
Die belemmeren verkeer dat er niet door heel mag zoals auto's
Ritsuka
5 jaar geleden
Er staat geen specifiek bord bij voor voetpad of fietspad? Dan is het voor beide weggebruikers bedoeld om te delen.
Beide dienen rekening met elkaar te houden, niet middenin fietsen of wandelen dus.
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij betekent die dikkere paal helemaal rechts met witte en rode streep dat het een wandelroute is. Misschien kun je verkeershandhavers een tijdje daar laten posten om die onbeschofte fietsers van een boete te laten voorzien!

Antwoorden (1)

De rode paaltjes geven aan dat hier geen auto's door mogen.
Wat voorrang betreft: fietsers dienen ervoor te zorgen dat voetgangers veilig kunnen wandelen.
Je van de kant afdrukken en raken valt onder gevaarlijk rijgedrag. Dit is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW ‘94). Het artikel luidt als volgt:
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
SimonV