Is het erg om in de zomer op winterbanden door te rijden?

Wij hebben een Toyota Previa en rijden in de periode van mei tot november minder dan 400 kilometer. Het verwisselen van de banden kost bijna 60 euro? Is het dan nog wel zinvol om winterbanden door zomerbanden te vervangen? Mocht je toch één soort banden gebruiken: is het dan beter om op zomerbanden of op winterbanden te rijden?

6 jaar geleden
in: Vervoer
2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vervang winterbanden door het woord sneeuwbanden (zoals ze eerst heten).
Ga dan na hoe vaak er sneeuw ligt....
TurfGraver
6 jaar geleden
Neem all season banden dan ben je altijd klaar.

Antwoorden (4)

Het is niet veilig om in de zomer op winterbanden te rijden.
Winterbanden zijn in de winter een stuk veiliger op de weg, omdat het rubber zachter blijft bij lage temperaturen.
Het rubber van de winterband wordt in de warme zomer te zacht om goed te kunnen remmen. Je hebt dan een langere remweg.
Daarnaast is het profiel van de winterbanden ontworpen voor natte of besneeuwde wegen.
In de zomer remmen zomerbanden het beste.
6 jaar geleden
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel van winterbanden is ontworpen voor het gebruik op sneeuw en minder effectief is op droog wegdek. Dat geldt nog sterker bij banden die geschikt zijn voor een hogere snelheid.

Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.

Het is niet verboden om op winterbanden te blijven rijden, maar als bij een ongeluk een ongewoon lange remweg ontstaat door ongeschikte banden, dan kun je wel in de problemen raken. Als je betrokken bent bij een ongeval en je rijdt op ongeschikte banden, dan kan dat gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid en de schadevergoeding. Dit kan betekenen dat je (een groter deel van je) eigen schade of dat van de tegenpartij zelf moet dragen dan wanneer je op geschikte banden had gereden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De slijtage is enorm . Het rubber ( de compound ) van een winter band is boven de 14 ° enorm slijt gevoelig en wordt namelijk zachter. Bij een droog weg dek zal de rem weg niet gevaarlijk langer zijn. Wel bij hoge snelheden kunnen bij een noodstop rare effecten op treden dus direct totaal afgesleten . Bij regen kan het zelfs gevaarlijk worden. zomerbanden voeren door hun lengte groeven veel beter water af hebben op droog weer meer contact met de weg ( meer oppervlakte wat de grond raakt ) winter banden hebben vaak een blokjes of lamellen profiel . Die rij je er heel snel af winter banden zijn effectief tot zo 8° boven de 20 ° vliegt het profiel er af zeker bij bochten of remmen of nog gevaarlijker bij een hoge snelheid . Dus rij je 400 km in de stad en in de avond :) Maar jakker je bij warm weer naar Brussel en terug bij het laatste neem je een risico en je rijdt je banden glad .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, met slechts 400 km is het juist slim om ze niet te verwisselen, het is immers beter voor je portemonnee. Als je een rustige rijder bent en goed afstand houdt heb je genoeg grip om met het zachte rubber elke verkeerssituatie onder controle te houden.
Mocht het toch te hard slijten in die 400km heb je net als Max Verstappen softies zonder profiel en daar kun je akelig hard mee.