Wat nu als je op je voertuig een blauw continu brandende lamp hebt. Het wetboek heeft het over knipper, flits of zwaailamp. Is dit dan wel toegestaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Kleuren hebben in het verkeer betekenissen.

De kleur die jij noemt: blauw, is gereserveerd voor hulpdiensten. Wanneer veel mensen ook blauwe verlichting zouden gaan voeren, dan zouden de echte zwaailampen van voorrangsvoertuigen minder op gaan vallen. Ook dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Een andere kleur, b.v. rood kan daarom tot misverstanden leiden. Rood zou een achterlicht, of zelfs een remlicht kunnen zijn. Een bestuurder van opzij zou daarom, met name in het donker, de situatie totaal verkeerd in kunnen schatten met alle gevaren van dien.

En zo is er voor elke kleur wel een reden om deze niet anders te gebruiken dan ‘standaard’.

Om deze redenen is het in Nederland dan ook verboden om overbodige of afleidende verlichting te voeren.

Toegevoegd na 34 seconden:
Dat het niet knippert of flitst maakt daarbij geen verschil.