Mag de politie zonder toestemming bij een verkeerscontrolle je auto doorzoeken?

Mag dit, en zo nee, wanneer wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
12.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat mogen ze als ze denken dat er iets inzit wat verboden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met andere woorden altijd dus? Want als je kop ze niet aan staat en ze denken dus dat er drugs aanwezig kan zijn dan mogen ze het?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Idesnoo, ja, en ook als je gezicht hen wel aanstaat, en ze denken dat je iets anders illegaals in de kofferbak hebt

Antwoorden (2)

Grondig doorzoeken van de auto mag de politie niet zonder dat er sprake is van een redelijke verdenking van een strafbaar feit.

Wel mag de politie de auto controleren op grond de wegenverkeerswet, om bijv. te kijken of je de gevarendriehoek bij hebt etc.

https://www.quest.nl/artikel/waarom-mag-de-politie-wel-zomaar-mijn-auto-doorzoeken-maar-niet-mijn-huis
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Aanvulling: een politieagent is zowel toezichthouder als opsporingsambtenaar.
Als toezichthouder mag hij idd de auto controleren op spullen als gevarendriehoek etc.
Het kan echter zijn dat hij o.b.v. de controle meent dat er sprake is van een of meerdere strafbare feiten. In dat geval mag hij ook de hele auto doorzoeken.
Dit heet de 'voortgezette toepassing van bevoegdheden': zijn toezichthoudende bevoegdheid gaat over in de opsporingsbevoegdheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geweerarrest Echter, als een agent dit doet, moet hij ook strafrechtelijke waarborgen in acht nemen. Als hij zijn 'andere pet opzet', moet hij bijv. de verdachte wijzen op zijn zwijgrecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is in Nederland niet verplicht om een gevarendriehoek in de auto te hebben. Men mag in plaats van een gevarendriehoek ook de knipperende waarschuwingslichten gebruiken. Niet plaatsen van een gevarendriehoek op plaatsen waar het wel verplicht is, levert een boete op van €140,--.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van voortgezette toepassing van een opsporingsbevoegdheid is sprake wanneer in eerste instantie het toepassen van de bevoegdheid in een bijzondere wet is neergelegd. Een opsporingsambtenaar controleert een horecabedrijf op de naleving van de drankenwet en treft een wapen aan.
Dit kan een strafbaar feit zijn en ligt buiten het bereik van zijn opsporingsbevoegdheid die de controleur heeft op grond van de drankenwet.
Op grond van de Vuurwapenwet neemt hij het wapen in beslag → voortgezette toepassing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de politie controleert op grond van de wegenverkeerswet en bv een wapen aantreft kan het bezit hiervan een overtreding van de vuurwapenwet zijn. Zo ja, dan neemt de politie het wapen in beslag en volgt er een proces-verbaal. Dit is geen voortgezette toepassing van zijn bevoegdheid. De politie is namelijk bevoegd om de auto te controleren en om het wapen in beslag te nemen. Overtreding van de Wet Wapens en Munitie valt onder het Strafrecht.
Bij een normale verkeerscontrole mag de politie de naleving controleren van "de bepalingen bij of krachtens de Wegenverkeerswet". Dat is heel veel b.v. of uw stoel wel goed vast zit, of uw gordels wel goed bevestigd zijn, in de achterbak kijken, noem maar op.
Als de politie daarbij andere zaken tegenkomt, of denkt te zien of te ruiken, mag op grond van andere daarop van toepassing zijnde wetgeving worden verder gehandeld. Je kunt daarbij van alles bedenken, van wapenwetgeving tot verdovende middelen.
De Opiumwet kent geen doorzoekingsmogelijkheden, maar wel toegang tot het voertuig. Doorzoeken is dan gebaseerd op relevante artt uit het Wetboek van Strafrecht. De bevoegdheden die de politie heeft zijn allemaal in de wet vermeld, het maakt niet uit of er een statische of een dynamische controle wordt uitgevoerd, de bevoegdheden blijven gelijk.
Opvallend nerveus of agressief gedrag van bestuurder of inzittenden kan een indicatie zijn om de auto iets grondiger te doorzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de knipperende waarschuwingslichten werken en aanstaan, en tijdig zichtbaar voor het achteropkomende verkeer, hoef je geen gevarendriehoek te plaatsen. De gevarendriehoek behoort in Nederland niet tot de verplichte uitrusting, net zo min als het veiligheidshesje, de EHBO-/verbandtrommel, de brandblusser en de lifehammer. Daar wordt dus tijdens een verkeerscontrole niet op gecontroleerd. Let op: in veel andere landen, Duitsland is de gevarendriehoek, het hesje en de EHBO-verbandtrommel wel verplicht.
Bij panne vlak na een onoverzichtelijke bocht, zodat knipperlichten geen zin hebben, dan is het plaatsen van de driehoek wel verplicht. Niet plaatsen kan dan een boete van € 140,-- opleveren.