Hoe heten de knipperlichtkasten die naderende verkeerslichten aangeven?

Hoe heten de knipperlichtkasten die naderende verkeerslichten aangeven? Vaak staan deze kasten met een oranje knipperlicht ca. 300 meter voor een verkeerslicht als waarschuwing. Hebben deze kasten een speciale naam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschuwingsknipperlicht..?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Destroyer, Het licht dat de vragensteller bedoelt heet officieel: Geel Knipperlicht. Een verkeerslicht regelt het verkeer, een knipperlicht waarschuwt.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/3/Artikel75/geldigheidsdatum_25-09-2015

Antwoorden (2)

Het worden gewoon verkeerslichten genoemd; deze hebben geen specifieke naam.
Het oranje knipperlicht staat omschreven in het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990', hoofdstuk 3, paragraaf 3, artikel 75:

"Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden."

en in de 'Regeling verkeerslichten', artikel 1, lid 100 t/m 115.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paragraaf 3: Verkeerslichten van Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Alleen de lichten genoemd in artt 67 en 68en 69 heten officieel verkeerslichten
Artikel 69 spreekt over tweekleurige verkeerslichten (die knipperen niet).
Op hoofdwegen staan vaak ca. 300 meter voor een verkeerslicht als waarschuwing een oranje knipperlicht.
Deze heten officieel “ Knipperlicht” en niet "Verkeerslicht" (ondanks dat zij vermeld staan in Hoofdstuk Verkeerslichten) .
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/3/Artikel75/geldigheidsdatum_29-09-2015Artikel 75
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het licht onder art 75 officieel verkeerslicht genoemd had moeten worden (in processen-verbaal bv) dan was de wettekst geworden:
Een verkeerslicht dat als waarschuwing geldt knippert.