Wat mag het gangbare motorolieverbruik zijn van een Passat CL Variant, bouwjaar 1996, 66 KW, 1.8 L met een kilometerstand van 225.000 km?

14 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Het beste antwoord

Als jouw auto meer dan een halve liter olie per 1000 km verbruikt, dan is de gangbare norm overschreden. Een passat met 225.000 km voor zijn kiezen heeft wel de beste tijd gehad. Natuurlijk kun je checken waar abnormaal olieverbruik/ oliegebruik vandaan komt. Jou passat kan ook olie via een keerring verliezen. Dit kun je zien op de plaats waar je je auto hebt geparkeerd. Reparatie is dan nog te overwegen. Maar als je olie vanuit het carter (middels versleten zuiger- en olieschraaapveren) boven je zuiger in de verbrandingsruimte van je motor komen? Dan zal het een dure reparatie danwel een dure revisie motor worden. Die keuze moet je zelf maken. Is je Passat dit nog waard?
Persoonlijk denk van niet. Maar kan niet in jouw portemonnee kijken. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 liter op 10.000 km ongeveer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger (in de jaren 70 en vroege 80) zei men dat een verbruik van 1 liter op de 1000 km nog acceptabel was.

Echter bij jouw auto mag dat eigenlijk niet meer zijn als een liter op de 7500 tot 10000 km.

Laat eens iemand achter je auto rijdend eens kijken naar de kleur van de uitlaatgassen. Zijn die blauw, dan heb je een overmatig olieverbruik. (de olie wordt dan in de motor verbrand) Tijd om uit te kijken naar een andere auto.

Aan de andere kant, zo lang als je het oliepeil in de gaten houdt en op tijd olie bijvult, dan kan je er nog wel een tijdje mee rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals eerder vermeld is voor een auto van dit bouwjaar hooguit 1liter op 7500km "normaal" (ik zou het niet echt normaal vinden maar het valt binnen de gestelde normen).

Verbruikt hij meer en lekt hij nergens dan zal ik eerder gaan denken aan een revisie of ander blok. Maar aangezien de waarde van de auto weet ik niet of dat nog zin heeft.

Aan de andere kant. Olie haal je 5 liter voor 8 euro bij de Action bijvoorbeeld. Gewoon optijd bijvullen en lekker blijven walmen. Alleen hopen dat je er bij de APK mee weg komt.