Waarom heeft een autoweg geen vluchtstrook?

Je rijdt er 100 km/u, met pech kun je dan niet een vluchtstrook op maar zul je de berm in moeten. Waarom is dit alleen bij de autoweg en heeft de autosnelweh juist wel een vluchtstrook?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helaas voorziet de wet niet in een verplichting daartoe. Het is dus aan de wegbeheerder en de aanwezigheid van budget of deze (m.i. zeer gewenste) vluchtstrook er komt. Voor oa. hulpdiensten is het zonder vluchtstrook immers ook veel lastiger op de juiste plaats te komen, kostbare tijd gaat dan verloren. Gezien alle eisen die aan weggebruikers gesteld worden zou ook wet- en regelgeving aangaande de structuur van een weg moeten bestaan. Dan heb je ook nog eens het probleem dat verschillende wetgevende machten de opdrachtgevers zijn van een weg, je hebt immers provinciale wegen (N-wegen),A-wegen (landelijk) en wegen die onder de gemeente vallen. Dat maakt het allemaal ook niet eenvoudiger. Toegevoegd na 44 minuten: Wel zie je bij autowegen (oa. met de groene lijn in het midden) vaak parkeerhavens en bij ons in het noorden wordt niet zelden de helikopter+ traumaspecialist ingezet. Een "verdwaald" landbouwwerktuig op dit soort wegen (komt hier geregeld voor)zorgt dikwijls voor opstoppingen en ongevallen omdat automobilisten toch pogen in te halen waar dat niet kan en/of verboden is (doorgetrokken streep). Helaas zorgen ook relatief kleine ongevallen voor verdere verstopping, meer irritatie omdat men zijn deadline dreigt te missen, een lugubere ""woordgrap". Omdat onze wegen zijn zoals ze zijn zullen wij als automobilisten meer lankmoedigheid en dicipline moeten hanteren, die paar minuten tijdwinst kan ten koste van veel leed gaan. Ook werkgevers moeten ruimer tijd plannen om van A naar Beter te komen, als we niet opgejaagd zijn en in het drukke verkeer de klant moeten bellen dat we wat later komen, kunnen we onze aandacht op de weg houden en DAT is volgens mij hetgeen waarmee de grootste winst te halen valt. Deze vraag gaat over Vluchtstroken, deze zijn eigenlijk alleen nodig in noodgevallen. Autorijden behoort tot de meest concentratie vergende bezigheden, zelfs handsfree bellen zou men m.i. beter kunnen laten. Als je in een bus stapt staat er "NIET spreken met de bestuurder"(tijdens het rijden) Op een drukke autoweg zonder vluchtstroken (dus reserve) moet je je hoofd er volledig bij het rijden kunnen houden en MET vluchtstroken ook!

Het heeft er mee te maken of er ruimte en geld voldoende is om vluchtstroken aan te leggen bij een autoweg. Er zijn wel degelijk autowegen mét vluchtstrook, maar ze hebben het niet allemaal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100