dashboard lichtje van Vespa knippert?

Als ik even rijd met m'n Vespa heb ik wel is last van de verlichting in het dashboard, die knippert wel is. Vooral als ik mijn knipperlicht aandoe, is niet altijd overigens. Toeter en knipperlichten werkt wel. Is het een probleem van de accu, of licht het aan het lampje in het dashboard.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
4.4K

Antwoorden (2)

Ga er maar vanuit dat het lampje los zit

Toegevoegd na 22 seconden:
Of een los draadje
9 jaar geleden
Kan wijzen op een probleem met de batterij versus de ontsteking. Is het een 50cc LS met zo'n typische witte display of is het een 125 of zelfs de nieuwste 250cc (die goedkoper is dan de 125 op dit moment door de duurdere inschrijvingstaks)?

Heb je al problemen gehad dat hij vanzelf stilvalt als je geen gas geeft.

Eventueel moet je eens het debiet regelen.

Het kan ook het kabeltje zijn.

RTFM?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat stilvallen heb ik alleen als hij niet warm is, voor een stoplicht is het dus geen probleem. Als ik hem net aandoe en geen gas geef valt ie na 10 seconde uit. Het is een 50 cc met zo'n wit display.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die Vespa's zijn gigantisch zuinig afgesteld, maar daardoor is er inderdaad een beetje een probleem zolang ze 'koud' zijn. Ze begrenzen op die manier ook de motor, waardoor die ook nog eens langer meegaat (koude olie is niet goed voor topprestaties van meetafaan, dus rustig laten warm worden maar 1 kilometer volstaat daarvoor). Je kunt echter zelf ook (zie handleiding) het stationair toerental hoger zetten, en dan zul je dit probleem minder hebben. Een iets zwaardere batterij en misschien een zuivere loodaccu zou je probleem wellicht ook oplossen, maar dan moet je zeker je stationair toerental wat hoger zetten. Het flikkeren van de display is dus een beetje het nadeel dat een beetje verbonden is aan voormelde voordelen (zuinigheid + lange levensduur motor). Als je echt een 'prutser' bent en iets van techniek kent, zou je de kabel naar je display kunnen onderbreken en daartussen een oplaadbaar (bijv. lithium) minibatterijtje kunnen stoppen of een paar transistoren zodat je display die korte spanningsuitvallen van het lichtje zou kunnen 'overbruggen' met die 'opgespaarde' stroom en kun je het flikkeren uitschakelen. Ofwel noteer je eens hoe het knopje staat voor huidige stationair toerental en draai je bijvoorbeeld het knopje een bepaalde hoeveelheid verder voor hoger toerental en test je verder eens uit of je resultaat hebt. Er bestaan ook LED lichtjes die je volgens mij in de display kunt stoppen, maar die design vespa's zijn geen lachertjes soms om open te krijgen zonder schade als je niet weet hoe ze open moeten (langs onderen bij voorplaat voor je voeten beginnen). Succes!