In de meeste (Oost)- Europeesche landen zijn s'winters winterbanden verplicht, mag je hiervoor in de plaats ook "allseason" banden op je auto hebben ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Dat zijn geen winter banden. :)
Cryofiel
9 jaar geleden
In Duitsland is het niet verplicht winterbanden te hebben, hoewel veel Nederlanders lijken te geloven dat dat wel zo is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt Cryofiel.
Maar je krijgt wel een boete als je ze er niet onder hebt en het sneeuwt. :)
http://www.dewijdewereld.net/reizen/winterbanden-duitsland.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang er op de "all season" banden de vermelding M+S (mud and snow) staat, voldoen ze ook als sneeuwbanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er echter wel rekening mee dat niet ieder land dit zal goedkeuren. Dus informeer je zelf als je door andere landen wilt rijden.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Moordigger, niet per definitie. Je auto mag best op zomerbanden staan, ook als er een sneeuwstorm woedt. Je mag er dan alleen niet mee gaan rijden. Er zijn Duitsers, met name in het noorden, die in een gebied wonen waar het maar zelden echt sneeuwt. Zij kunnen ervoor kiezen het hele jaar door op zomerbanden te rijden. Als het toch eens sneeuwt, nemen ze bijvoorbeeld de bus. Er is ook eens een Nederlander geweest die een boete kreeg omdat het hard sneeuwde en hij geen winterbanden had. Hij heeft die boete aangevochten. Met succes: hij kreeg de boete toen zijn auto ergens geparkeerd stond. En geparkeerd staan met sneeuw mag, ook met zomerbanden - hij zou pas strafbaar zijn geweest als hij op dat moment zou zijn weggereden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Europeesche klinkt wel zeer ouderwets!!

Het beste antwoord

Rijdt u tijdens winterse omstandigheden met all season of all weather banden door Duitsland, dan voldoet u ook aan de Duitse regelgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook een nuance: bij mijn weten mag je zoals ik met een camionette inderdaad met all seasons banden rijden en is die winterbandenwet vooral voor personenwagens. Maar twijfel daarover meer en meer.

Zie ook http://bandenqteam.be/nl/ms/ms/banden-namen-5101/ms-154826-p-2/ met extra uitleg over het 'sneeuwvlokje' op all-seasonsbanden om net in Duitsland te MOGEN rijden na oktober, dus ook wellicht in het Oostblok.

Probeer de taal te spreken, want soms moet je dit assertief ZELF kunnen uitleggen en deze wettekst meenemen in de wagen, niet alle politiediensten/douanebeambten zijn immers zelf op de hoogte!