Mag ik als 17 jarige met mijn B rijbewijs een proefrit maken met een auto bij de garage?

Ik neem aan dat ze naar je rijbewijs vragen als je een proefrit wilt maken bij de garage. En als ze dan zien dat ik nog geen 18 ben, moet dan een van de personen die op mijn begeleiderspas staan er naast zitten tijdens de proefrit? Of mag je pas een proefrit maken als je 18 jaar bent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou er een uitzondering zijn op de regel dat je altijd begeleid moet rijden tot je 18e bij een proefrit? Ja je mag een proefrit maken (van de wet) zolang er maar een begeleider naast je zit. De garage zou kunnen weigeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tomaat, ik weet haast zeker dat je gelijk hebt. Maar je weet het, zelfs als ik het zeker weet, zoek ik het toch nog op.

Antwoorden (2)

Je mag niet zelfstandig rijden voor je 18de dus ook geen proefrit.
Er zal dus een begeleider mee moeten maar kan ook goed begrijpen dat een garage dat niet toe staat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Het is juist goed als de begeleider meegaat. De autoverkoper mag weigeren om een auto te verkopen aan een minderjarige. De ouders kunnen de koop laten terugdraaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk dat de verzekering daar anders over denkt want als jij als begeleider daar aan meewerkt moet je dat melden aan de verzekering .
Ik rijd een auto van de zaak en onze verzekering verbied het en ben bang dat meer bedrijfsverzekeringen dat zi doen dus een garage houder zal er niet snel aan meewerken temeer dat je 18 + moet zijn om een auto op je naam te zetten
Je mag niet rijden op de openbare weg of zonder begeleider. Maar de garage zal ook willen verkopen, dus er zal een manier gevonden worden zodat je wel kunt proefrijden. Het beste is dat iemand welke op de begeleiderspas staat de proefrit aanvraagt. Dan breng je garage en je zelf zo min mogelijk in problemen.
Als je eerlijk naar de garage stapt dat je graag een proefrit wil maken, dan komt de garage wel met een oplossing. Wel dient je wel voldoende geld heb om de auto te kopen. Dus een proefrit in een zeer luxe dure auto zal er niet inzitten.

Een proefrit is net als alle andere autoritten en valt onder dezelfde regels.