Airco altijd aan of juist niet ??

Iemand vertelde me dat het beter is om de airco in de auto altijd "aan" te laten staan, hij wist echter niet meer waarom dat was, kan iemand me vertellen of het waar is, of juist niet, ik weet dat het benzineverbruik iets hoger is met de airco aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
18.8K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan Bram bij een moderne auto stel je de temperatuur in en de airco op automaat . Dan regelt de thermostaat met de automatische airco het zelf . Dan dus AAN . Dat is beter voor het vocht gehalte in de lucht van het compartiment ook bij de koude start werkt dat het beste tegen aanslag op de ruiten dus ook in de winter AAN ! Ook als met natte jassen in de auto stapt alles wordt geregeld :). Zowel zomers als s'winters . Maar rij jij met ramen open of dak open en signaleert je airco dat niet doe de airco dan uit ! Anders moet de airco onnodig hard werken . Ook voor de automatische airco is het beter dat hij bijna altijd aanstaat . Geen stilstaand ( gevaarlijk ) condens water geen stank bij opstart na lange tijd minder kans op druk verlies ( je merkt het direct ) en minder kans op uitdroging rubbers en afdichtingen . Bij oudere auto's is het een totaal ander verhaal daar kan de airco alleen uit of aan gebruik die naar behoefte maar het liefst toch iedere week zodat afvoer condens en niet verstopt raakt en er een bedorven geur komt en de verdroging niet toeslaat . Ps Het verdient aanbeveling ieder jaar de airco een check te geven en de filters enz optijd te vernieuwen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, heb ik wat aan, thnx

Andere antwoorden (2)

Wanneer de airco altijd uitstaat, of een paar maanden achter elkaar in de winter. Kan de afdichting uitdrogen, omdat er geen olie meer circuleert.

Altijd aanzetten is onzin. 1 of 2 keer in de week is voldoende, minuut of 10.

Dit zorgt ervoor dat de olie circuleert en de afdichting niet uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De airco aan laten staan is niet handig omdat er dan meer brandstof verbruikt wordt. zie verder tips eerder gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het meer brandstof kost had ik zelf al gezegd, bij mijn vraag, dus je antwoord voegt niets toe.