Is het verstandig om een tweedehands wagen van 1999 te kopen met weinig kilometers?

Vaak zie je jonge auto's (minder dan tien jaar) met veel kilometers (+100.000 km). Nu heb ik een tweedehandswagen gevonden met 65.000 km van het jaar 1999.

Is dit een verstandige koop? De auto heeft een carpass en wordt gekeurd voor de verkoop.

Wat zijn de voordelen/nadelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Of het verstandig is, dat is erg lastig te beantwoorden en hangt natuurlijk ook van de vraagprijs af.

Bij auto's van die leeftijd wordt het steeds belangrijker hoe de auto behandeld is en waar hij heeft gestaan. De verschillen per auto (ook van hetzelfde merk en type) kunnen vrij groot zijn.

Als hij bijvoorbeeld in een kustplaats buiten heeft gestaan zal hij veel roest en verweerde componenten hebben, maar als hij altijd in een droge garage heeft gestaan zal hij er veel beter aan toe zijn.
Ook het rijgedrag van de vorige eigenaar kan invloed hebben op de staat van een oude auto. Hierbij kan je het rijgedrag wel een beetje gokken door wat voor type auto het is.
Verder is tevens het onderhoud van belang, of het minimale aan onderhoud is gedaan, of dat de eigenaar er niet op heeft bezuinigd. Veel van deze aspecten zijn helaas moeilijk of niet te achterhalen.

Er wordt veel gezegd dat het slecht zou zijn voor de motor om er alleen korte ritjes mee te maken (boodschappen etc.). Met deze kilometerstand is de kans groot dat hij voornamelijk veel korte ritjes heeft gemaakt. Volgens die theorie zou je dus ook een nieuwere auto kunnen kopen met meer kilometers.