Waarom gaan 's avonds de lichten uit op de snelweg in een "golf"?

Eerder deze week reed ik 's avonds rond 21'00h op de A12 en ineens zag ik dat de lampen op de middenberm uitgingen. Wat mij opviel is dat de lampen niet in één keer uit gingen, of in groepen, maar één voor één in een soort van "golf" die mij inhaalde.
Voor een paar seconden had ik het gevoel dat ik in een film zat, en dit het begin was van een invasie door aliens, of dat er een auto was die heel snel reed en de energie van alle lampen opzoog... en nee, ik had helemaal niets gedronken, ik heb gewoon "last" van een zeer levendige fantasie.

Maar goed, mijn vraag is waarom gaan die lampen één voor één uit in een golvende beweging met een snelheid van meer dan 120 km/u, en niet in één keer. Is dat een bewuste keuze van Verkeer en Waterstaat? En vooral welk mechanisme regelt dat de lampen zó uitgaan en niet in één keer? Ik zou denken, als je op de knop drukt, dan gaan ze allemaal in een keer uit, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dit is om de automobilisten te laten wennen zodat je niet ineens in het donker rijdt.

Het beste antwoord

De verlichting van de snelweg kost veel energie. Als je alle verlichting tegelijk aan- of uitzet, maakt dat dus heel veel uit voor de belasting van het elektriciteitsnet. De centrales en de regelmechanismes die de spanning constant moeten houden, hebben moeite met zo'n grote verandering ineens. Met een geleidelijkere verandering hebben ze veel minder moeite.

Vroeger werd de verlichting daarom in groepen aan- en uitgeschakeld. Dan had je een boel kleinere plotselinge veranderingen in de belasting, in plaats van één enorme plotselinge verandering. Tegenwoordig is het kennelijk mogelijk (en goedkoop genoeg) om de lampen één voor één aan en uit te zetten, wat natuurlijk nog beter is voor de centrales en de spanningsregelaars.

Een tweede reden is de schakelaar. Wanneer je een schakelaar aan- of uitzet, zal er altijd een vonk optreden. Die vonk corrodeert de contactpunten. Hoe groter de stroom die je aan- of afschakelt, hoe groter die vonk, en hoe langer de vonk zal aanhouden. Dit is een reden om liever 500 kleine schakelaars te gebruiken dan 1 grote.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Prima. Plus. Aprilgrap geslaag?
Cryofiel
10 jaar geleden
Mwoch...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via het elektriciteitsnet wordt er om 21:00 een puls gegeven. Hierdoor wordt de verlichting uitgeschakeld en ingeschakeld. Dit is ook de reden waarom de meter in huis over kan schakelen van dag en nacht tarief. Het kost tijd, dat de puls door het net zich kan verplaatsen, daarom zal het opvallen bij lange echte stukken dat de verlichting niet tegelijk gaat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Die puls is iets anders. De verlichting langs de snelwegen gaat niet altijd om 21:00 aan: in de winter gaat de verlichting al om 17:00 aan, in de zomer pas om 22:00. Dat kan dus nooit op die puls van 21:00 gebeuren. Verder is de lichtsnelheid (waarmee die puls reist) zo hoog dat je met je ogen nooit kunt zien dat de ene lamp eerder aangaat dan de andere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan redelijk goed omgaan met veel verschillende aspecten van wetenschap, maar elektriciteit is iets wat door de ene of andere reden ik nooit echt goed heb geleerd. Zonde, maar ja... @Cryo
Dat elektriciteit door de kabels veel sneller reist dan mij auto breng ik niet in twijfel, maar de lichtsnelheid wordt niet gehaald, dat weet ik wel. @Chielio
De puls zal dus tijd nodig hebben om zich te verplaatsen, maar dat zal nooit zo traag zijn dat je het kan zien met je ogen, of zoals in mijn geval, dat je ziet de 'golf' van dovende lampen van achter aankomen, je inhalen, en verder verdwijnen in de verte.
Dat hele proces duurde zo'n 10 seconden, best gaaf om mee te zien! Dat het in een keer uitzetten van zo veel lampen in één keer niet goed is voor de schakelaar en spanningsregelaars, daar had ik niet bij stil gestaan, bedankt voor het uitleg Cryo!
Dus er zal een vertragende mechanisme zijn ingebouwd, en ik vroeg me af welke dit zou zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
De snelheid is inderdaad niet de lichtsnelheid. Als we capacitieve en inductie-effecten buiten beschouwing laten, zal het ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid zijn. Ik vermoed dat er bij elke lamp een schakelaar zit die het volgende stukje elektriciteitskabel met een vertraging van (bijvoorbeeld) een halve seconde van spanning voorziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het prima antwoord, en ook voor je uitleg daarna.
Ik had niets anders verwacht!! :-)