wat is goedkoper met de scooter of met de bus?

Ik moet ongeveer 50 km per dag rijden, 195 dagen in het jaar.
scooter rijbewijs enz. moet ik nog aanschafen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
•heb je een scooter rijbewijs?
•waar tank je en welke uitgave is dat
•welke bus neem je en welke uitgave is dat
Reken eerst maar eens uit waar je tankt of welke bus je neemt en hoeveel dat allebei kost en dan kan je dat vergelijken

Antwoorden (2)

Aanschaf scooter en rijbewijs is natuurlijk een grote uitgave die je alleen in het begin hebt,maar daarna is het vervoer met de scooter goedkoper dan met de bus .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus je zou moeten uitrekenen na hoeveel maanden de scooter goedkoper is. Reis je minder dan X maanden heen en weer, dan is de bus goedkoper.
Reis je meer dan X maanden heen en weer, dan is de scooter goedkoper. X zou uit te rekenen moeten zijn.
Castle
10 jaar geleden
Klopt. Beter als je het verbruik weet van de scooter. Ook de aanschafwaarde van de scooter. Je zou eventueel nog zo ver kunnen gaan als slijtage (afschrijving) mee te nemen. Of gaat dat allemaal iets te ver? :)
De jaarlijkse kosten voor de bus zijn vrij eenvoudig vast te stellen. (Prijs van een jaarabonnement of maandabonnementen voor de maanden dat je reist). Dat het openbaar vervoer jaarlijks duurder wordt even buiten beschouwing laten want dat doet de brandstof en verzekering ook.

Het NIBUD (zie de bron) kwam voor de eenmalige kosten van de scooter op euro 1885.- (lessen, examen, aanschafkosten rijbewijs, aanschaf scooter, helm, slot)

Voor de vaste kosten:
Scooterverzekering (incl. diefstaldekking) € 25,- per maand; benzine € 0,051 per km; reparatie & onderhoud € 0,026 per km.

Een betere methode (ook op die site genoemd) lijkt me uit te gaan van de werkelijke kosten per kilometer. Want de scooter gaat natuurlijk meer jaren mee dus zou je die kosten moeten toerekenen aan meerdere jaren (afschrijving).
Dan kom je bij jouw aantal jaarkilometers op een dikke euro 1400.-/jaar en euro 0,15/km. In dat tarief zitten de kosten voor brandstof, verzekering en onderhoudt verpakt.

Als de busabonnementen per jaar duurder zijn dan euro 1400.- kun je beter je scooterrijbewijs gaan halen. De berekening wordt natuurlijk heel anders als je van wie dan ook een reiskostenvergoeding krijgt.

Ik weet overigens niet van welk jaar deze cijfers dateren, dat is ook wel handig om te weten. Kijk maar op de site of de bedragen nog realistisch zijn, want ik neem aan dat je ongeveer weet wat de scooter kost die je eventueel in gedachte hebt.

Toegevoegd na 6 uur:
Onderhoudt mz onderhoud
Computoon
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Plusje. Goed antwoord.