De scootmobiel wordt aan huis afgeleverd; waar moet je allemaal aan denken?

Je krijgt de sleutels en verder? Moet er nog meer besproken of geregeld of gedaan worden? Waar moet je aan denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K

Het beste antwoord

Zeker als het gaat om een scootmobiel via de WMO, is het belangrijk om het direct aan te geven als dingen anders moeten. In sommige gemeentes is het echt een crime om een aanpassing gedaan te krijgen als je dingen wat later meldt. Het is dus van belang om tijdens en na de aflevering goed te letten op dingen die vanwege jouw klachten of aandoening anders hadden gemoeten.

Uitgangspunt is je pakket van eisen. Dat kun je nalopen: afmetingen van de stoel, eventuele aanpassingen aan de bediening, verstelbaarheid van de rugleuning, hoogte/breedte van armleuningen, draaibaarheid van de stoel, evt. extra beenruimte, max. snelheid, wel/geen boodschappenmandje, type vering, evt. krukkenhouder, specifieke extra aanpassingen. Kijk of alles waarvan is afgesproken dat het erop zou zitten, er inderdaad op zit. Geef het direct aan als iets volgens jou niet klopt.

Een aantal dingen kun je pas merken als je gaat rijden. Maak dus een proefrit. Controleer of je goed zit, of je overal bij kunt en of je voldoende beenruimte hebt. Vraag indien nodig uitleg over de knopjes zodat je snapt waar alles voor is. Als je een aandoening hebt waarbij de vering belangrijk is, let hier dan goed op. Rijd dus niet alleen een stukje over asfalt, maar neem ook een stukje over klinkers. Controleer - indien relevant - of je de bocht kunt maken naar je schuur of stalling. Als je niet direct een vrijloop-hendel ziet, vraag dan waar deze zit. Als er nog geen sticker opzit met de naam van de leverancier inclusief het noodnummer, plak die er dan zo snel mogelijk op. Als het de bedoeling is dat je ooit je scootmobiel mee zou nemen in een taxibusje (bijv. regiotaxi of Valys) controleer dan of er bevestigingspunten zijn voor de spanbanden en indien nodig een Bierman-beugel (gebruik wordt wel minder en verschilt per taxibedrijf, maar ik zou het erop willen. Kan een hoop gedoe schelen als het eens nodig is). Vraag ook even na hoe het zit met de verzekering: die is verplicht, maar bij WMO-hulpmiddelen verschilt het per gemeente of je dit zelf moet regelen of dat dit collectief gaat. Controleer even of er al een verzekeringsplaatje op zit. In sommige gemeentes zijn lessen of is een testrit verplicht, soms wordt bij aflevering een soort rijtest afgenomen.

Als je erg complexe klachten hebt en je hebt daardoor heel specifieke aanpassingen nodig, kan het soms handig zijn om ervoor te zorgen dat je ergotherapeut aanwezig is bij de aflevering, zeker als dit nog niet is gebeurd bij de passing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Plus
Je eerste alinea is het al... dat gebeurde mij dus ook...
Doordat het regende, geen testrit en derhalve niet opgemerkt dat de scootmobiel niet de juiste snelheid kon maken, Laten we zeggen niet sneller dan een 5 à 6 km = dus hinderlijk traag... moest een week wachten op een monteur! Nog iets wat ik vergeten ben... jij niet... de bevestigingspunten om in het busje vervoerd te kunnen worden :S
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O jee, en nu? Ik hoop dat je er geen nieuwe aanvraag voor hoeft te doen. Stond het wel in je pakket van eisen? Ik vind echt dat WMO-consulenten hier actief naar moeten vragen, de combi van scootmobiel en taxivervoer levert immers veel vaker problemen op. Dat geldt trouwens ook voor rolstoelen, zowel handbewogen als elektrisch. Ik vermoed ook dat zeker bij de aanvraag van een scootmobiel lang niet altijd een 'eigen' ergo betrokken is, dat maakt het nog belangrijker dat de WMO hier actief meedenkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn woonplaats komt de WMO er niet meer aan te pas [en in mijn geval ook geen ergo of andere peut]. Er was een goed bedrijf dat het contract in handen had, dit jaar door een concurrent overgenomen en of we er blij mee moeten zijn? Je hebt het over een "eisenpakket" ~ nou verder dan het overzetten van fietsbel en spiegels kwam ik niet, maar ik ging er ook wel vanuit dat [net als de vorige keer] de monteur het allemaal wist en zou regelen, nu niet meer dus... vandaar dat ik ook deze vraag stelde. Ik ben van plan een ritje te maken vandaag of morgen en het gewoon uit te vinden 'aan den lijve' haha... ik weet namelijk niet [meer] waar die bevestigingspunten horen te zitten. Komt natuurlijk ook omdat de chauffeur zich daarmee bezig houdt en je kunt er niet met je neus bovenop gaan liggen om het te bekijken... nog afgezien van het feit dat ik nu een andere scootmobiel heb gekregen. Het zij zo. Kost alleen vaak allemaal te veel energie, kostbare energie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zit dat dan, dat de WMO er niet aan te pas komt? Het is wel een WMO-verstrekking? Indicatiestelling wordt vaak uitbesteed en bij naturaverstrekkingen is er vaak een gecontracteerde leverancier, maar die doen normaal gesproken niks zonder toestemming van de WMO. Hoe werkt dat in jouw gemeente dan? Voor alle hulpmiddelen die er echt toe doen, schakel ik een ergotherapeut in. Niet omdat ik zelf geen pakket van eisen en motivatiebrief kan opstellen, maar omdat zo’n brief meer gewicht heeft. Niet zelden neemt de indicatiesteller het advies dan letterlijk over. Je eigen ergotherapeut kijkt allereerst naar wat jij nodig hebt, terwijl de indicatiesteller of ergotherapeut van de leverancier kijkt naar wat zij kunnen leveren en hoe het goedkoop kan. Dat scheelt enorm. Nu heb het idee dat 80% van de scootmobielgebruikers op een redelijk standaardmodel rijden met hooguit wat kleine aanpassingen. Ik ben zelf rolstoelafhankelijk, buitenshuis van de elektrische rolstoel en ik denk dat dat vaak nauwer komt. Maar ook bij een scootmobiel is het handig om een pakket van eisen op te stellen zodat je uit gaat van jouw eisen aan een vervoermiddel en niet uit gaat van de gemiddelde scootmobiel uit het pakket van de gemeente. Je zou er dan voor kunnen kiezen om niet een scootmobiel aan te vragen, maar om een elektrisch vervoermiddel voor de middellange afstanden te vragen. Daarmee houd je de ruimte over om uit te komen bij een ander hulpmiddel wanneer dat beter in het pakket van eisen past. Van iemand die bijvoorbeeld graag zijn rolstoel mee wil kunnen nemen wanneer hij de langere afstanden aflegt met een elektrisch vervoermiddel, kun je je afvragen of een pendel of een elektrische aankoppelfiets/unit voor aan die rolstoel niet veel handiger is. Dat is - naast eventuele specifieke aanpassingen die je nodig zou hebben - nóg een reden om een pakket van eisen op te stellen. Je gaat dan écht de vraag beantwoorden van wat jij nodig hebt in een hulpmiddel en die vraag is zowel breder als specifieker dan wanneer je vraagt welke scootmobiel het beste past bij iemands situatie. Dat is nu niet echt meer relevant, maar dat is waarom ik altijd hamer op een eisenpakket. Daarbij: als daarin staat dat je een bepaalde minimale snelheid moet kunnen halen of dat hij vastgezet moet kunnen worden in een taxibus en de aanvraag wordt goedgekeurd ‘volgens het pakket van eisen’, liggen ook direct dat soort details vast en kan nooit achteraf gezegd worden dat het nooit ter sprake is gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die taxibevestiging hangt er trouwens maar helemaal vanaf wat voor systeem de chauffeur gebruikt. Tegenwoordig wordt het meest met spanbanden gewerkt. Omdat je toch niet op de scootmobiel mag blijven zitten bij het rijden hoeft hij slechts als lading gezekerd te worden, dus moet enkel voorkomen worden dat hij door de auto vliegt bij een noodstop. Een rolstoel moet je echt op vier punten vast kunnen zetten, ik denk dat bij een scoot drie ook goed zou zijn. Hoewel ze wel groter en zwaarder zijn natuurlijk, wat dat betreft moet dat wel aan eisen voldoen natuurlijk. Als er geen punten zijn waar veilig een spanband aan bevestigd kan worden, moeten er soms aparte taxi-ogen aan gezet worden. En gebruikt een bedrijf waar je mee reist nog biermanbeugels, dan heb je meestal wel een speciale aanpassing nodig voor zo’n beugel tussen twee vaste punten achter je stoel c.q. scoot gewerkt kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad uitbesteed aan een gecontracteerd bedrijf, zonder veel ervaring -kennelijk-...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw antwoord is voor mij het beste.
Vooral omdat het uit de praktijk geschreven is met oog voor detail, waarvoor mijn dank.

Andere antwoorden (3)

Dat hij afgesteld wordt op jouw maat, op jouw lichaam. Maak een testrit voordat de bezorger vertrekt. Als je hem niet via het WMO hebt gekregen, dan moet je hem verzekeren. Als hij door het WMO is geregeld, dan heb je hem in bruikleen, hij is dus niet jouw eigendom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Goeie punten. Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij had ook al de testrit, ik las er overheen, inderdaad zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben en dat hij je veel vrijheid geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het is mijn tweede Mercedes Cabrio...haha, dus op voorhand al gekoesterd! maar moet wel wennen hoor, het is een heel andere en dat is toch raar en jammer, ik kon "praten en breien" met de oude... :-))
mijn grootvader moest hem eerst laten verzekeren, ook kreeg hij les hoe hij het beste een scootmobiel kan besturen en werd de scootmobiel op hem afgestelt. ik denk dat dit ook een standaardprocedure is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Ja, ook les. Plus
Inderdaad biedt de WMO goede mogelijkheden voor het succesvol aanvragen van een PGB voor hulpmiddelen. Het gebeurt nu ook al en gemeenten eisen dat de PGB-houder/gebruiker naast een aankoopfactuur ook een onderhoud- en servicecontract kan tonen (meestal 5 jaar).

De leverancier van de scootmobiel zal dit dus doen, daarbij rekening houdend met de garantieperiode en gemiddelde slijtage van een scootmobiel.

Er zijn scootmobielen met 1 of 2 jaar garantie, uitgezonderd slijtage delen als banden, misbruik of schade gebruik (zie gebruikershandleiding) en ook uitgezonderd accu’s (op accu’s geldt de fabrieksgarantie van 1,5 jaar van de acculeverancier). Sluit je daarnaast met de leverancier een compleet onderhouds- en servicecontract af (en ben je voor alle slijtage gedekt) dan kost dat ong. 7% van het aanschafbedrag per jaar. Dit is erg afhankelijk van wie die leverancier is, en ook onderhandelbaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel goed om dit even aan te wijzen, ik had er om eerlijk te zijn niet aan gedacht om de regels voor het PGB-hulpmiddelen uit te leggen. Maar ik kan ook niet terugvinden dát het gaat om een PGB. Heb nog even teruggekeken bij andere vragen van Jodokus, maar ook daar zie ik het niet. Los van het feit dat er niet veel scootmobielen geleverd worden via PGB (vaak gaat het om vrij standaard hulpmiddelen met wat persoonlijke aanpassingen, en een PGB is eigenlijk pas zinvol als je een specifiek hulpmiddel nodig hebt dat niet in het standaard pakket van de gemeente valt (zoals een heel specifieke ADL-rolstoel of een sportrolstoel)) vind ik ook dat ik er vanuit mag gaan dat iemand die kiest voor een PGB al precies weet wat hij wil en waar hij op moet letten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria16 : Dank je wel! Plus
Geen PGB, maar wel goede informatie daarover.