Waarom kun je niet allemaal tegelijk wegrijden bij een stoplicht als deze op groen springt?

Als een stoplicht op groen springt, moet je altijd wachten totdat de auto voor je ook gaat rijden. Als je allemaal tegelijk gaat rijden, hoef je in principe toch niet te wachten voordat de auto voor je gaat rijden? Dan kun je met zn allen tegelijk weg rijden.
Waarom werkt het niet zo in de praktijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Die gedachte zou kloppen als @ Én iedereen tegelijk zou beginnen te rijden (zoals zwemmers tegelijk starten als het startschot klinkt). Dat gaat niet omdat de auto’s niet alleen naast elkaar staan maar ook achter elkaar. Als er een ‘vals start’, krijg je een botsing. @ Én iedereen de snelheid van zijn auto in hetzelfde tempo zou laten toenemen. Dat is ook niet te realiseren.

Je voorstelling werkt in een utopie waar auto's aangestuurd worden door computers en niet meer door de mens. Mensen maken fouten en zijn soms onoplettend, daarom moet je niet gaan rijden als je het stoplicht op groen ziet springen, maar pas als je ziet dat degene voor je weggereden is. Je kan er gewoon niet van uitgaan dat iedereen aan het opletten is en ook goed kan rijden. Verder heb je ook nog enige afstand nodig, aangezien je bij een stoplicht erg dicht op je voorganger staat. Als iedereen gelijk begint met rijden op dezelfde snelheid, dan wordt er een gevaarlijke situatie gevormd door te weinig ruimte tussen de auto's en dus te weinig ruimte om in te grijpen bij een noodsituatie. Als iedereen tegelijk begint met rijden, moet elke auto dus langzamer rijden dan zijn voorganger om een veilige ruimte te creëren.

De afstand tussen rijdende autos is groter dan die tussen stilstaande. Om die afstand bij het optrekken te vergroten moet er of verschil in snelheid of verschil in vertrektijd zijn.

Het kan wel, kijk maar bij de start van de formule 1.

Bronnen:
http://youtu.be/sL_Rg09J53U

Wettelijk is er geen enkele beperking of verbod om bij groen licht allemaal (ongeveer) tegelijk op te trekken, en langzaamaan de afstand tot je voorganger te vergroten. De tijdwinst zou enorm zijn omdat een kruispunt op die manier, en bij die afstelling, een maximum aan auto’s kan verwerken. Probleem is echter de persoon achter het stuur. Mensen zijn nog weleens onzeker over het rijgedrag van zichzelf in combinatie met het rijgedrag van anderen, in dit geval van degene voor hen. Achteroprijden betekent voor de wet bijna altijd aansprakelijk zijn voor de schade. En nog los van de aansprakelijkheid, wie wil er schade oplopen aan zijn of haar auto? Niet iedereen heeft een gelijke reactiesnelheid, en zou dan ook niet snel genoeg kunnen reageren als de voorganger onverhoopt op de rem trapt. En dáárom houden (naar mijn bescheiden mening) de meeste mensen hun auto stil totdat de voorganger op genoeg afstand is opgetrokken.

Nee, want als de eerste opstart dan pas kan de vogende opstarten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100