Waarom kun je niet allemaal tegelijk wegrijden bij een stoplicht als deze op groen springt?

Als een stoplicht op groen springt, moet je altijd wachten totdat de auto voor je ook gaat rijden. Als je allemaal tegelijk gaat rijden, hoef je in principe toch niet te wachten voordat de auto voor je gaat rijden? Dan kun je met zn allen tegelijk weg rijden.
Waarom werkt het niet zo in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wettelijk is er geen enkele beperking of verbod om bij groen licht allemaal (ongeveer) tegelijk op te trekken. De tijdwinst zou enorm zijn omdat een kruispunt op die manier, en bij die afstelling, een maximum aan auto's kan verwerken. Probleem is echter de persoon achter het stuur.
Mensen zijn nog weleens onzeker over het rijgedrag van zichzelf in combinatie met het rijgedrag van anderen, in dit geval van degene voor hen.
Achteroprijden betekent voor de wet bijna altijd aansprakelijk zijn voor de schade. En nog los van de aansprakelijkheid, wie wil er schade oplopen aan zijn of haar auto? Niet iedereen heeft een gelijke reactiesnelheid, en zou dan ook niet snel genoeg kunnen reageren als de voorganger onverhoopt op de rem trapt.
En dáárom houden (naar mijn bescheiden mening) de meeste mensen hun auto stil totdat de voorganger op genoeg afstand is opgetrokken.

Antwoorden (6)

Die gedachte zou kloppen als

@ Én iedereen tegelijk zou beginnen te rijden (zoals zwemmers tegelijk starten als het startschot klinkt). Dat gaat niet omdat de auto’s niet alleen naast elkaar staan maar ook achter elkaar. Als er een ‘vals start’, krijg je een botsing.

@ Én iedereen de snelheid van zijn auto in hetzelfde tempo zou laten toenemen.
Dat is ook niet te realiseren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnen pakweg 20 jaar zal men lachen met je vraag en zal dit automatisch zo gaan, vermoed ik (tenzij we een zware crisis krijgen). Dan zullen uw kinderen zich niet kunnen voorstellen dat wij nog zelf gas moesten geven als het groen werd. Misschien zijn er binnen pakweg 50 jaar zelfs geen verkeerslichten meer. De derde wereldoorloog, daarvan weet ik niet hoe die gevochten zal worden. Maar ik hoor toch van velen dat de vierde wereldoorlog weer... met knotsen zou gebeuren.
Je voorstelling werkt in een utopie waar auto's aangestuurd worden door computers en niet meer door de mens. Mensen maken fouten en zijn soms onoplettend, daarom moet je niet gaan rijden als je het stoplicht op groen ziet springen, maar pas als je ziet dat degene voor je weggereden is. Je kan er gewoon niet van uitgaan dat iedereen aan het opletten is en ook goed kan rijden.

Verder heb je ook nog enige afstand nodig, aangezien je bij een stoplicht erg dicht op je voorganger staat. Als iedereen gelijk begint met rijden op dezelfde snelheid, dan wordt er een gevaarlijke situatie gevormd door te weinig ruimte tussen de auto's en dus te weinig ruimte om in te grijpen bij een noodsituatie. Als iedereen tegelijk begint met rijden, moet elke auto dus langzamer rijden dan zijn voorganger om een veilige ruimte te creëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wavaria, ik zie ook geen andere verklaring.
Plus
De afstand tussen rijdende autos is groter dan die tussen stilstaande. Om die afstand bij het optrekken te vergroten moet er of verschil in snelheid of verschil in vertrektijd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel, kijk maar bij de start van de formule 1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Met als *essentieel* verschil dat ze daar voor de start opgesteld worden met zodanige tussenafstanden, dat die minimale onderlinge afstanden tijdens het op snelheid komen voor die uitermate attent reagerende couriers nog te behappen zijn.
Verder accelereren al die wagens ongeveer even vlot. Ik vind uw bijdrage waardevol, maar dit zal niet tot een ander gedrag op straat kunnen leiden!
Frimu2
10 jaar geleden
+ ..... Maar daar gaat het in verhouding juist erg vaak fout ook hoor ;-)
Wettelijk is er geen enkele beperking of verbod om bij groen licht allemaal (ongeveer) tegelijk op te trekken, en langzaamaan de afstand tot je voorganger te vergroten.
De tijdwinst zou enorm zijn omdat een kruispunt op die manier, en bij die afstelling, een maximum aan auto’s kan verwerken.

Probleem is echter de persoon achter het stuur.
Mensen zijn nog weleens onzeker over het rijgedrag van zichzelf in combinatie met het rijgedrag van anderen, in dit geval van degene voor hen.
Achteroprijden betekent voor de wet bijna altijd aansprakelijk zijn voor de schade. En nog los van de aansprakelijkheid, wie wil er schade oplopen aan zijn of haar auto?

Niet iedereen heeft een gelijke reactiesnelheid, en zou dan ook niet snel genoeg kunnen reageren als de voorganger onverhoopt op de rem trapt.
En dáárom houden (naar mijn bescheiden mening) de meeste mensen hun auto stil totdat de voorganger op genoeg afstand is opgetrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, want als de eerste opstart dan pas kan de vogende opstarten.