Heeft Nederland een vliegdekschip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie http://www.defensie.nl/marine/materieel/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben niet eens een tank meer ongeveer

Antwoorden (4)

Nederland heeft geen vliegkampschip meer de Kareldoorman was ons laatste vliegkampschip.
ronron1212
10 jaar geleden
Neen, want we hebben ook geen vliegtuigen die daar op zouden kunnen landen/stijgen. Alleen de F16.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
+1 , klopt helemaal, je hebt weinig aan een vliegdekschip als je de juiste vliegtuigen niet hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve dat het dreigend overkomt haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben inderdaad geen vliegtuigen die er op kunnen landen. Naast de F16 jachtvliegtuig hebben we ook les-, transport- en kustwacht vliegtuigen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Let op: “The (T)F-16N's have the standard Air Force tailhook and undercarriage, and are definitely NOT carrier capable.”
Bron: http://www.f-16.net/f-16_versions_article22.html Qua haak en ook met betrekking tot mogelijkheid om op een carrier te landen waren de 22 gebouwde F-16N éénzitters en vier tweezitters gewoon vergelijkbaar met de Air Force versies: dus *niet* berekend op of geschikt voor de krachten die het landen op een carrier met zich meebrengt.
Zonder speciale versterkingen zou je hem trouwens ook nooit meer met de katapult kunnen lanceren. Al zou het bij voldoende wind over het dek met een niet zwaar beladen F-16 gewoon op eigen kracht waarschijnlijk wel kunnen lukken, denk ik.
De haak onder een F-16 dient om aan het eind van de baan doorschieten te voorkomen bij een uit de hand lopende landing of afgebroken start. Deze kisten waren gekocht om vliegtuigen met eigentijdse luchtgevecht-wendbaarheid en militaire software te kunnen hebben voor de zgn. Agressor eenheden, die als oefenvijand optreden (vanaf landbases). Na tien jaar waren (ondanks de toch van meet af aan extra versterkte vleugels) bepaalde spanten in de constructie zo ingescheurd, dat ze aan de kant gezet zijn. Overigens bestaan er ook vliegdekschepen voor helikopters.
Nou hebben wij wel niet zulke schepen, maar op onze fregatten en bevoorradingsschepen kunnen sommige helikopters zoals de NH-90 wél een rol spelen; daar kunnen ze op een klein dek landen en ook is er een hangar, waar ze na het opvouwen van de rotorbladen en staart in kunnen.
Nederland heeft er 4 gehad, de Karel Doorman I en Karel Doorman II.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@mjg27 dat waren geen vliegkampschepen even je eigen link goed lezen
Niet meer. De Karel Doorman II, in de jaren vijftig overgenomen van de Royal Navy, is in 1968 uit de vaart genomen en verkocht aan Argentinië. Het heeft nog deelgenomen aan de Falklandoorlog met Groot Brittannië. De destijds in 1956 voor de Karel Doorman aangeschafte Hawker jachtvliegtuigen werden eerder reeds ontmanteld.
een jaar geleden