Hoe vervoer je jonge bomen?

Het gaat om drie jonge paardenkastanjes van ongeveer vijf meter hoog inclusief kluit en veel zijtakken. Kan je dit vervoeren met een aanhanger eind van de bomen uit laten steken of bestaat dan de kans dat er takken afbreken wat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen natuurlijk. En Maakt de periode nog uit bijvoorbeeld in de herfst dan hebben ze geen bladeren meer vangen ze minder wind. En dan kunnen ze na de winter gelijk beginnen met wortelen. Of maakt het niet uit wanneer je bomen verplaatst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4K

Het beste antwoord

Vervoeren kan op een aanhanger, maar zorg er dan voor dat jee een aanhanger hebt van voldoende lengte, waar de bomen in hun geheel op liggen. Bindt de zijtakken m.b.v. sjorband(en) binnen de breedte van de aanhanger (om evt. proces verbaal te voorkomen) en verplanten kan inderdaad het best als de bladeren er af zijn, dan staan de sapstromen ook nagenoeg stil. De verwondingen aan de wortels kunnen zo gedurende de winter herstellen en in het voorjaar kunnen de bomen weer uitlopen.
jc54