Mag mijn kleinzoon(3 1/2) voorin op de passagiersstoel van mijn auto zitten als het abssysteem is uitgeschakeld?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel airbagsysteem(dus niet ABS)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ABS is alleen een remsysteem.

Het beste antwoord

Als je kleinkind kleiner is dan 1.35 meter, dan mag hij niet zonder zitverhoger op de voorstoel zitten. Ouders en pleegouders moeten hun kind verplicht vervoeren met een autostoeltje of zitverhoger. Kinderen van anderen mogen incidenteel zonder zitverhoger of stoeltje vervoerd worden, maar alleen op de achterbank.

ABS heeft er overigens niets mee te maken. Misschien ben je in de war met airbags. Die moeten uitgeschakeld zijn als je een kind in een maxicosi op de voorstoel vervoert, dus met zijn gezicht tegen de rijrichting in.
bamibal
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vind bij de rijksoverheid niets over een abs systeem, dus het mag. De enige voorwaarden voor het vervoeren van een kind in een auto zijn:
- airbag moet uit, dit geldt niet voor zij airbags
- gordels en kinderzitjes moeten goed gebruikt worden
- er dient gebruik gemaakt te worden van een kinderzitje, welke goedgekeurd is volgende de Europese veiligheidseisen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet toch wel dat ABS hier helemaal niets mee heeft te maken....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik, vandaar dat ik de enige voorwaarden geef waar je aan moet voeldoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voldoen.