Hoe kan ik het beste wegrijden met een automaat met achterwielaandrijving als er veel ijs is?

Mijn auto heeft wel een winterstand,(wegtrekken in de 2e versnelling) maar daar merk ik weinig van

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
8K

Het beste antwoord

Eerst achter uit rijden , ruimte maken voorwielen zo recht als mogelijk en dan langzaam naar voren en in een keer door . Achter uit rijden geeft je het voordeel van voor wiel aandrijving . Dit werkt wel bij uit en in parkeren maar ja niet voor het stoplicht . Altijd weinig gas , slip je door niet nog meer gas door het doorslippen polijst je het ijs . Bij dikke sneeuw schommelen dus tikje vooruit , tikje achteruit enz en dan er over heen . Maar dat is lastig met een automaat , je mist het gevoel . Doe je zelf een plezier en koop een set winterbanden . Helaas het openbaar vervoer is ook geen alternatief . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij auto's met achterwielaandrijving zijn winterbanden eerder een must. Meer grip dus makkelijker weg rijden. De winterstand is een goede optie maar die werkt alleen bij heel rustig accelereren. Dat is de enige manier om goed weg te komen op gladde stukken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan ik het beste wegrijden? kan je iets specifieker zijn wat voor auto hoe zwaar is ie ? algemeen nadeel van achterwiel aandrijving is dat het meeste gewicht toch voorin ligt en dat je achter de aandrijving hebt dan wil de auto gaan tollen dat gecombineerd met een automaat en veel ijs op de weg dan is daar niet veel aan te doen winterbanden zal iets helpen maar het ligt grotendeels aan het gewicht dan vraag ik me toch voor me zelf af is het dan nog wel veilig om uberhaupt die auto te starten? en deel te nemen aan het verkeer ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd, ESP (Electronic Stability Program, nu ESC = .. Control) is toch al Europees verplicht sinds 1 november 2011 op alle nieuwe modellen, maar wordt al veel langer gebruikt bij wagens met achterwielaandrijving? En het wordt verplicht op ALLE nieuwe wagens vanaf 1 november 2014?

Ook een Honda FRV had dit al standaard (benaming VSA) op haar FR-V modellen van 2006 en dan speelt het geen rol hoeveel gas je geeft, het anti-slipmechanisme zorgt ervoor dat geen wielen doordraaien en nog minder een wiel doordraait zodat je vast zit in het ijs.

Nu ik vermoed dat je dus een oudere wagen hebt. Wellicht kun je dan zelf ook in versnellingen schakelen en volgens mij mag je bij echt glad wegdek de automaat in zelfs 3de versnelling zetten om te rijden.

Achterwielaandrijving is inderdaad veel moeilijker en vereist dubbel zoveel anti-slipcursussen als voorwielaandrijving.

Belangrijk is ook dat je je routes aanpast en grote hellingen vermijdt. Niettemin zul je op een opgaande helling meer trekkracht hebben en net minder slippen dan een met voorwielaandrijving omdat het gewicht duidelijker op de achterkant komt, maar als het echt glad is, zal dat voor geen van beiden gaan en zelfs niet voor een 4 x 4. Het toespoor dat jij trouwens hebt (banden naar binnen gedraaid) zorgt er bovendien voor dat je wagen eigenlijk beter stuurt in sneeuw en minder gemakkelijk vooraan 'drift'. Maar als hij toch drift (onvermijdelijk bij gladheid versus te hoge snelheid), dan is er inderdaad een heel bijzondere techniek nodig om in full slide bij te sturen (rally-methode) en sta je voor je het weet achterstevoren op de baan (remmen op de motor is dan ideaal, met je automaat kun je ook dan eigenlijk manueel op lagere versnellingen rijden).

Hopelijk heb je hier iets aan, en ga het zeker oefenen op een plaats zonder verkeer. Als het je lukt, wordt je zeker een betere chauffeur dan gemiddeld!

PS: Heb je misschien een redelijk oud BMW 5 of 3? Ook de nieuwe 1 heeft immers nog steeds achterwielaandrijving (bijv. versus de Audi A3 en nieuwe Mercedes A).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winterbanden kopen voor die gemiddelde 5 dagen sneeuw in België zie ik niet zo zinvol, want het kost veel, en bij de ongevallen zitten duidelijk ook veel winterbanddragers die hun risicograad verhogen en sneller gaan rijden. Rij rustig en leer met je wagen omgaan en hou voldoende snelheid aan maar zorg voor extra ruimte voor je om bij wegglijden verder te kunnen gaan. Jij zult immers meer op remmen moeten rekenen dan een voortrekker die meer op een uitweg moet letten om bijkomend gas te geven om zich 'weg te slepen'.