Wat is het verschil tussen deze versnellingspoken?

Hoi, ik heb dus gemerkt dat er bij sommige autos de indeling op de pook anders is.

bv :

Dit is wat ik bij de meeste auto's zie.

1 3 5
----- Als hij in z'n vrij staat dan zit de pook tussen nummer 3 en 4, op het
2 4 R middelste streepje dus.

Máár, er zijn ook auto's met een ander soort indeling, en dáár heb ik een paar vragen over.

Het betreft zulke poken :

R 1 3 5
2 4

Wat is het verschil tussen die 2?
En waarom is de indeling anders?
En hoe moet je het bij de 2e tekening nou in de achteruit zetten?
Want dan moet je met het pookje naar links en omhoog, maar dat moet je ook als je naar de 1 wil.. confused =d
En waar zit de pook nou als ie in zn vrij staat?

Ik hoop dat ik het niet al te onduidelijk heb uitgelegd.

Toegevoegd na 46 seconden:
zie afbeeldingen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K

Het beste antwoord

Concreet weinig verschil het enige verschil is de achteruit. Wanneer de achteruit niet achter de 5e versnelling zit moet je een andere handeling uitvoeren om de auto in zijn achteruit te zetten. Dit kan zijn om een ring naar boven te trekken maar ook door de versnellingspook naar beneden te drukken en richting de eerste versnelling te beweging.

Oorspronkelijk komt dit inderdaad uit Duitse auto's. Maar deze vorm komt steeds vaker voor omdat achter de 5 veel vaker de 6e versnelling voor komt.

Nadeel is achter dat je een extra handeling uit moet voeren om de auto in zijn achteruit te zetten waardoor het in veel gevallen iets langer duurt. Maar in dagelijkse gevallen is dit niet echt een probleem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm bedankt het is nu veel duidelijker

Andere antwoorden (1)

De 2de zie je vaak bij Duitse auto's Seat Volkswagen enzo om hem dan in ze achteruit te krijgen moet je of de pook indrukken of een ring omhoog trekken voor de rest maakt het niks uit