Als ik mijn auto aan een handelaar verkoop en ik krijg een vrijwaringsbewijs, hoeft dan het kentekenbewijs niet op naam overgeschreven?

En hoe weet ik of het vrijwaringsbewijs echt is. Met andere woorden, dat ik niet word opgelicht en er straks boetes of een naheffing van de belastingdienst komt?

Toegevoegd na 5 uur:
Uit de tot nu toe gegeven antwoorden (3) maak ik op dat ik pas NA de overdracht kan nagaan of alles goed is gegaan. Kun je dus nergens de fout mee in gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
19.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoihoi Vandaag ook mijn auto aan dealer verkocht gewoon thuis geregeld
alles
Vrijwaring via mobiel stond niets van de rdw dus ook dat afgewacht en via mobiel de vrijwaring van hun bedrijf Ze bleven tot de betaling binnen was zitten
En heb bij de rdw gechecked en hij was per vandaag ternaamgesteld
e voila en ik was wel nerveus haaa

Antwoorden (3)

Trek je kenteken even na bij deze site van de RDW. Er staat ook bij wanneer het voertuig op naam is gekomen, dus je kan zo controleren of de auto ook echt is overgeschreven. Heel simpel!

https://ovi.rdw.nl/

Toegevoegd na 40 seconden:
Je krijgt als het goed is alleen een vrijwaringsbewijs, verder hoef je niets te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top site kon het zien
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top net gecheckt en mijn auto is inderdaad overgeschreven :-)
Nee die hoeft niet op naam te worden overgeschreven.
Het vrijwaringsbewijs is een bewijsstuk dat het voertuig is overgeschreven via de RDW. (Geschreven vrijwaring geld niet uiteraard)
Mocht je het zeker willen weten en je bent in het bezit van een DigiD code dan kan je via mijn.overheid.nl de gegevens van jezelf bij de RDW inzien.
Ook zou je kunnen bellen met de RDW 0900-0543 of via de belastingdienst 0800-0749 (bd is een gratis nummer) om even te controleren of het voertuig is overgeschreven.

Ik heb bij de belastingdienst gewerkt dus heb veelal deze vraag gekregen.

Groet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de RDW moet het bedrijf de erkenning bedrijfsvoorraad toekent.
Eisen aan de printer voor digitaal vrijwaren

De RDW stelt minimale eisen aan de printer die u gebruikt om een digitaal vrijwaringsbewijs uit te printen:
•de printer moet in staat zijn het document volledig te printen
•de zwarting van het geprinte document moet dusdanig zijn, dat het goed leesbaar is
•het papierformaat is A4 met een gramsgewicht van minimaal 80 en maximaal 100 gram
•het papier moet egaal wit (niet glanzend) en dubbelzijdig blanco zijn.