Hoe noem je die verticale, roodwit gestreepte borden die je soms bij op of afritten van autobanen vindt?

Ik denk dat ze bedoeld zijn om doorrijhoogtes aan te geven, maar waarom hangen ze dan niet, precies, horizontaal ?
Ze hangen van links naar rechts boven het wegdek.

11 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (2)

Bebakening, hierbij aftellen per verkersbord. Het bord met de 3 strepen geeft aan nog 240 meter tot aan spoorwegovergang, die met twee strepen 160 meter en die met de enkele streep nog 80 meter. Bij de snelweg uitritten hetzelde principe, alleen volgens mij met een ander aantal meters. Zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriana
11 jaar geleden
Ik bedoel langwerpige (latten) , ( platen) , roodwit gestreept , die boven de rijweg hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dan dat er een brug oid na kan komen van die hoogte. Echt een betekenis heeft het niet. Ik zou dan zeggen; pas op, hoog opjeckt. Een doorrijhoogte word aangegeven dmv een rond, wit bord met rode rand. Bovenin een zwart pijltje dat naar beneden wijst en onderin een zwart pijltje dat omhoog wijst, met in het midden het cijfer in meters wat dan de doorrijhoogte is.
Je bedoelt de zogenaamde obstakelborden.

Deze kunnen een maximale hoogte (als ze boven de weg hangen) of een versmalling (staande langs de weg) aangeven.

Vaak zijn deze borden uitgerust met sensoren en hangen voor een tunnel. Als een te hoge vrachtwagen contact maakt met deze borden, springen de verkeerslichten voor de tunnel op rood, zodat het verkeer stil komt te staan en de vrachtwagen niet de tunnel inrijdt en zich eventueel vastrijdt.

Dit alles wordt bewaakt door camera`s en men weet direct welke vrachtwagen te hoog is. Deze wordt dan door de politie van de autosnelweg gehaald en via een speciale afrit direct voor de tunnel omgeleid.

Toegevoegd na 10 uur:
Dat ze soms op een verschillende hoogte hangen heeft te maken met de hoogteverschillen in de tunnel. (denk aan zijkanten met rondingen of bijvoorbeeld een vluchtweg waardoor de hoogte ook kan afwijken).