Gaat het afschaffen van het rijbewijs E door en zo ja per wanneer?

Ik heb ergens vernomen dat hiervan sprake zou zijn. Geen idee wat ervan klopt. Gaatbdus om E achter B.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Daar is nooit sprake geweest van het afschaffen van het BE rijbewijs. Er komt wel per 19 januari 2013 een nieuwe rijbewijscategorie, B+, die tussen B en BE komt te zitten. Bij B+ mogen er zwaardere aanhangers gereden worden: aanhangers zwaarder dan 750 kilo met een totale massa van voertuig + aanhanger van 4250 kilo.

Ter vergelijking: het B rijbewijs mogen alle aanhangers tot 750 kilo getrokken worden, of een aanhanger van boven de 750 kilo waarbij (a) de aanhanger (inclusief laadgewicht) niet zwaarder is dan de ledige massa van de auto én (b) de totale massa niet boven 3500 kilo uitkomt.

Nog een opmerking: de nieuwe rijbewijsregels gelden alleen voor rijbewijzen die voor het eerst uitgegeven zijn na 19 januari 2013. Dat kan van belang zijn: bij het BE rijbewijs geldt namelijk dat de vanaf januari 2013 er een maximummassa voor de aanhanger komt. BE rijbewijzen uitgegeven voor 19 januari 2013 hebben die beperking niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat dit opnieuw op basis is van een Europese richtlijn, maar vind deze niet direct terug. In België lijkt het ook nog redelijk stil hier rond. Ik zou immers graag nog mijn C en D en CE/DE tegelijk halen en hoop dat dat nog steeds in drie fasen kan (is wel duur, dus nog eindje sparen of voor een klant werken die dit kan gebruiken en dus voor mij betaalt).