Als je cruisecontrol aan doet maar niet gebruikt verbruik je dan meer brandstof ?

Dus je hebt cruise control aan ma je gebruikt het niet je rijdt alsof het uitstaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk ik reed maanden lang een auto waarvan de cruisecontrol aan stond zonder dat ik het wist heb het laatst uitgedaan omdat een vriend dat icoontje aan zag staan en ik reed auto als de cruisecontrol niet aan stond dus is mijn vraag als het aan staat en je tijdt gewoon alsof het uit staat kost dat meet brandstof ?
jc54
11 jaar geleden
Ergens moet er dan een storing in het systeem zitten. Je cruise control kan je pas aanzetten als je auto op contact staat en er voldoende snelheidssignaal binnenkomt. Zet je de auto uit, dus van contact af, dan schakel je automatisch de cruise control uit.
(Als alles dus volgens de regels is opgebouwd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat je bedoelt dat je cruise control op standby stond. Als die echt aan stond en je zou b.v. voor een stoplicht je auto uit willen laten rijden dan zou dat niet lukken omdat je cruise control dan gas blijft geven.

Antwoorden (3)

Als je cruisecontrol aan staat gebruik je hem.
Als je je gas of rem indrukt wordt de cc (tijdelijk) uitgeschakeld en rji je waarschijnlijk minder zuinig.

Sommige cc's schakelen automatisch weer in, anderen moet je zelf weer inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen echt antwoord.
Utrecht
11 jaar geleden
De vraagsteller vraagt ook niet naar een reële situatie. Ik vind het goed toegelicht.
+
Ja, als je cruise control aan staat en je gaat gas geven, dan kost dat meer brandstof. Langzamer rijden dan de ingesteld snelheid van de cruise control kan niet, want als jij het gas los laat, dan pakt de cruise control het op. Je kunt dus alleen sneller gaan rijden buiten de cruise control om, en dat kost altijd extra brandstof.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
snap die min niet, daarom van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet, dus van mij ook een plus (nog afgezien van de nutteloosheid om de cruise control te activeren en die vervolgens te negeren).
jc54
11 jaar geleden
@BraBart; Als je op de cruise control rijdt en je loopt in op je voorligger, dan wil je die wel eens passeren. In dat geval geef je gas bij, en als de passeeractie voorbij is, laat je je snelheid weer terugzakken tot de cruise control het weer overneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jc54: ja dat snap ik ook wel, maar dat was de vraag niet.
Die van ons staat ook altijd aan.

Als je hem NIET op snelheid hebt ingesteld, dus niet gebruikt, dan verbruik je niet meer brandstof dan als die uit zou staan.

Als je hem WEL op snelheid hebt ingesteld, dus als je hem wel gebruikt rij je natuurlijk zuiniger.