fietser aangereden maar wel of geen verzekering inschakelen?

Ik heb gisteren een fietser aangereden, geheel mijn eigen fout, het was donker, de ramen waren beslagen en aan de overkant zaten voetbal supporters een feestje te bouwen, toen ik weg draaide om de kruising te passeren kwam er nog net een fietser aan die voorrang had, totaal niet gezien, ik vol op de rem, maar heb de fietser toch nog een klein tikje gegeven waardoor die is gevallen.

Hij had behoorlijk last van z`n knie en ik heb direct een ambulance gebeld, die was snel ter plaatse en ook de politie is nog langs geweest. Verder geen proces verbaal opgemaakt of iets dergelijks en ze zeiden dat we zelf de schade onderling moesten bekijken en e.e.a. uitwisselen van gegevens. Ik heb de fietser naar huis gebracht en wat ijs op z`n knie gelegd. Nu hebben we een prijs afgesproken voor de reparatie van z`n fiets en wat extra`s voor de onkosten om bij de dokterspost te komen.

Nu komt de vraag, moet dit alsnog gemeld worden bij de verzekering of niet? We hebben geen Europees schadeformulier ingevuld en ik hoefde niets te melden bij de verzekeraar volgens hem, hij vond het wel prima zo. Wat is nu wijsheid? Moet ik de verzekeraar alsnog op de hoogte stellen of niet? Kan het zijn dat hij wel melding gemaakt heeft en er alsnog een claim komt? Wat zijn jullie ervaringen?

Met vriendelijke groet, Alexander

Toegevoegd na 55 minuten:
OK, kleine update, de politie is geen getuige, ze hebben verteld dat we binnen 24 uur onze verzekering moesten contacteren, wat ik van plan was tot slachtoffer zelf oplossen voorstelde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.4K

Het beste antwoord

Meldt het voorval in ieder geval WEL aan je verzekering, ook al ben je nu wat later. Wacht daar niet langer mee en meld het nu.
Feit is dat je als automobilist altijd aansprakelijk bent voor eventuele gevolgschade jegens de "zwakkere" verkeersdeelnemer, in dit geval de fietser.

Het staat je vrij om de directe "materiële schade" uit eigen zak te vergoeden maar dat ontslaat je niet van de plicht en de ellende die kan voortvloeien als de fietser er op later tijdstip achterkomt dat hij meer last van zijn knie heeft en houdt dan leuk voor jou is.
Bij niet of veel te laat melden zal de verzekeraar zich op het standpunt stellen dat eventuele claims hieruit voortvloeiend niet (meer) voor vergoeding in aanmerking komen omdat niet tijdig aan de meldingsplicht is voldaan en zij de claims niet meer rechtsgeldig kunnen bestrijden.

Feit is dat je door het aangaan van een vergoedingsregeling in principe de aansprakelijkheid aan het voorval hebt aanvaardt. (dat kan ook niet meer anders want de wet is nu zo dat automobilisten altijd eerste aansprakelijkheid hebben ten opzichte van zwakke verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers).

Door het voorval met alle details aan te melden bij de verzekeraar voorkom je dat een eventueel "misbruik" van de tegenpartij op later tijdstip, voor jou flink uit de hand kan lopen. De verzekeraar heeft dan voldoende middelen in handen om latere immateriële schade claims te kunnen weerleggen.

Deze melding mag daarom in dit stadium geen gevolgen hebben voor je no-claim rechten (bonus-malus). Je hebt immers de directe materiële schade al vergoedt zonder daarmee je verzekering te belasten. Vermeld dit feit ook aan je verzekeraar.

Vul dus daarom het Europees schadeformulier alsnog in en doe daar een A4-tje bij met de feitelijke afloop van de schade afhandeling en de betrokkenheid van de politie daarin en eventuele getuigen. Wettelijk heb je tenminste 48 uur de tijd voor de melding, in bijzondere gevallen 72 uur. Maar zoals gezegd, om je rechten veilig te stellen is het beter om niet meer uit te stellen en af te gaan op de simpele verklaring van de tegenpartij alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en uitleg. Het is keurig opgelost.

Andere antwoorden (8)

Politie erbij, ambulance erbij... je verhaal kan i.i.g. door hen bevestigd worden.
Het pijnpunt zit hem i.d.d. in het geval die andere persoon een actie onderneemt. (Dit kan natuurlijk ook voortkomen uit voortschrijdend inzicht.) Hij zal dan vanzelf wel contact zoeken en dan hoor je het wel.
Ik zou me niet zo druk maken als je 'getuigen' hebt die je verhaal ondersteunen. Je hoeft m.i. geen stappen te zetten (Je hebt het immers netjes opgelost.) (Als je geen getuigen hebt zou ik de verzekering even bellen om te vragen hoe het zit.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de fietser het goed afgeregeld vind heb jij het ook goed gedaan zo. Prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als beide partijen zo tevreden zijn, hoef je in principe de verzekering niets door te geven. Wanneer je wil dat de vergoeding van de fiets uit je wa verzekering betaald wordt dan had je het aan de verzekering door kunnen geven en dan regelen hun het verder met het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht verzekerd met de auto, maar je bent niet verplicht deze aan te spreken bij schade.
Je mag gerust de kosten uit eigen zak betalen.
Maar wat bij complicaties? Stel dat de fietser na 1 maand blijkt geopereerd te moeten worden, wegens schade die eerst niet duidelijk was?
Ik zou het aan de verzekering aangeven, en vermelden dat je zelf zult betalen, mits de schade beperkt blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok duidelijk dat snap ik op zich wel, maar het punt is, ik heb nu zelf al betaald, daar heb ik wel een getuige bij gehad. Waar ik meer bang voor ben is dat hij alsnog naar de verzekering stapt om proberen daar geld uit te halen. Daar staat hij namelijk in z`n recht, maar wat ik eigenlijk wil weten is of ik het "preventief" moet melden bij de verzekering. De politie heeft me namelijk wel verteld om binnen 24 uur contact op te nemen, maar het slachtoffer vond dit niet nodig, dus heb ik het niet gedaan, maar wat als hij wel contact op neemt en ik straks een probleem krijg omdat ik het niet gemeld heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai, je had hem een document moeten laten tekenen, waarin staat dat hij volledige vergoed woerd voor de schade van het ongeval en eindigen met "tot slot van alle rekening". Probeer dit alsnog te doen.
@Symhplion

Je hebt een getuige, oke.

De politie heeft gezegd: binnen 24 uur contact opnemen met de verzekering, oke.

Het slachtoffer vindt het niet nodig, hij heeft alles al wat z'n hartje begeerde (geld voor schade en andere onkosten), oke.

Vraag : Wel of niet verzekering inschakelen ?

Allereerst : als de politie zoiets zegt, doen !

Het slachtoffer kan inderdaad later alsnog met een claim komen, het zal hem worst zijn of je de verzekering ingeschakeld hebt : is je eigen verantwoordelijkheid...!

Advies

Volg advies van politie op. Is verstandig, dan worden feiten vastgelegd met kopieen eventueel voor verzekering slachtoffer.
Je weet namelijk nooit hoe iemand over bijvoorbeeld een maand achteraf reageert (mensen die op hem inpraten om meer te 'vangen' van de verzekering....).
Als zaken met behulp van de verzekering geregeld worden liggen ze vast en kan iemand niet achteraf van mening veranderen.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zo laten. De fietser voelt zich schadeloos gesteld.
Je zou hem nog kunnen vragen om iets te tekenen dat hij tevreden is met de afhandeling van de schade. Voor het geval er nog problemen met de knie komen. Maar ja, er is verder geen politierapport. Ik denk dat je het keurig hebt afgehandeld. De verzekering heeft hier niets meer te doen, tenzij je zelf schade aan je auto hebt, en all-risk bent verzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fietser krijgt straks zeer waarschijnlijk de rekening voor o.a. het eigen risico van zijn zorgverzekering. Die gast hij bij jou claimen, hij krijgt over een half jaar last van zijn nek en rug en komt bij jou, hij wordt vervolgens afgekeurd voor zijn werk en komt in de WAO, hij komt bij jou voor een aanvulling op zijn uitkering. Zwart senario maar het kán. En dan zegt de verzekering, ongeluk, wij weten nergens van??? Melden, dan voorkom je shit in de toekomst, kost niks, alleen telefoontje en eventueel wat tijd om formulieren in te vullen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees je polis er nog is op na.

Je bent verplicht om je verzekering op de hoogte te brengen van het ongeval.

Je kunt dan wel aangeven dat er een afwikkeling van de schade heeft plaats gevonden.