Kan ik een auto inruilen die duurder is dan de nieuwe auto?

Stel, ik heb een tweedehands auto met een dagwaarde van zo'n € 20.000,-. Deze wil ik inruilen tegen een kleinere splinternieuwe auto van € 9000.-. Kan dat? En krijg ik dan ook de meerwaarde van mijn inruilauto contant uitbetaald? Gebeurd dit wel vaker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
23.2K

Het beste antwoord

Voorop gesteld dat je de dagwaarde nooit zal krijgen als je hem inruilt zullen er wel dealers zijn die je een bedrag voor je auto willen betalen als het een courante goed onderhouden auto is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt vooral aan je definitie van dagwaarde.
Volgens de verzekering is de dagwaarde van de mijne 2000,-
Op marktplaats is de waarde 4000,-
Bij inruil voor een nieuwe 5000,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt jackd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd:
Nee, die waarde is dan niet 5000 euro.
Want ze maken eerst de vraagprijs van de auto die je gaat kopen, zeker 1000 euro te hoog.
Een inruiler wordt echt niet meer waard door hem in te ruilen. (Vergeleken met bijv. marktplaats.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm: klopt helemaal, zonder inruiler kan je ook onderhandelen over de prijs.
Het kan dus slim zijn om eerst gedeeltelijk te onderhandelen en dan pas met je eigen inruiler te komen. Wilde alleen zeggen dat de inruilwaarde hoger is dan de dagwaarde.

Andere antwoorden (4)

Het kan zeker maar of de verkoper die auto wil overnemen, dat zal je met de autoverkoper moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dit is goed mogelijk maar verschilt wel per bedrijf. Een autobedrijf (geen dealer) die alleen maar zuinige of kleine auto's koopt zal dit niet zo snel doen omdat dit niet zijn doelgroep is. Die inruil auto van jou kan hij ook weer verkopen aan een andere handelaar, dit gebeurt ook vaak. Vaak gaat bijvoorbeeld een toyota die wordt ingeruild bij de BMW dealer, naar een allround merk handelaar. Dan belt vaak de bmw garage op wat deze voor prijs krijgt bij die handelaar en zodoende wordt er een deal gemaakt. Houd er wel rekening mee dat sommige bedrijven een auto duurder aanprijzen wanneer je een auto inruilt of dat er vaak maar weinig van de prijs af kan. Meestal is de auto zelf verkopen de beste optie aangezien je er over het algemeen dan meer geld voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dealer wil graag winst maken, daar staan ze voor.
Afhankelijk het merk wat je inruilt kan erg belangrijk zijn voor de dealer waar jij een auto koopt. Kijk vooruit en zoek een dealer die jou merk ook in hun dealerschap hebben zitten, dan krijg je de hoogste prijs voor je auto.
Want dan kan de dealer die hem van jou inruil in het filiaal zetten van dat merk. Daar krijgt hij een keurmerk en garantie bij de verkoop.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan prima - mits de verkoper denkt dat ie jouw auto weer redelijk snel kan verkopen met winst.

Voor jouw auto krijg je dan zo'n 17.500, misschien. De verkoper wil immers wel winst maken als ie jouw auto weer doorverkoopt.
Dus zal je misschien zo'n 8.500 toe krijgen.