wat zijn precies de regels op een voorrangsrotonde met drie voorsorteerstroken (Velperbroekcircuit Arnhem). M.n. de keuze van rijstroken op rotonde?

Ik heb geleerd rechts te houden. Ook op de rotondes. Dat zou betekenen dat op een rotonde geen vrije keus van strook bestaat. Alleen verkeer van de meest linkse voorsorteer strook kan kiezen, want op de rotonde komt er een strook bij. Dat is de baan die naar de derde afslag op de rotonde gaat. Toch komt het veel voor dat verkeer bijna gevoelsmatig een baan naar links opschuift.
Dat klopt toch niet, of zie ik het verkeerd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K

Het beste antwoord

De verkeersregel is inderdaad rechts rijden echter hebben we op Velperbroek te maken met tekens op het wegdek

Heb net een rondje circuit Velperbroek gemaakt (op Google)

Eerste afslag mag men gebruik maken van de rechter en de middelste rijstrook, de middelste rijstrook dan alleen als de rechterrijstrook reeds benut wordt.

Tweede afslag wordt aangegeven door de pijl rechtdoor, betekend dus de middelste en de linkerrijstrook, de middelste wordt automatisch rechtsaf en de linker wordt automatisch de vrij keus rijstrook.

Verkeersinzichtelijk kan men dus voor het nemen van de derde afslag dan ook het beste de meest linker rijstrook nemen omdat men dan automatisch op de juiste rijstrook uit komt, echter is het ook toegestaan van de middelste rijstrook op te schuiven naar de rechtse rechtdoor strook waardoor de meest linkerbaan dan ook links moet blijven rijden, hier is het gebruik van de richtingaanwijzer dan ook de communicatie tussen alle weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een rotonde is een uitzondering en daarom hoef je daar niet rechts te houden en rijd je op de strook/baan die bij te nemen afslag past. In sommige landen mag je op een rotonde daarom ook gewoon links en rechts 'inhalen' (echt inhalen is het niet, eerder voorbijrijden).

De nieuwe rotondes zijn zo ingedeeld, dat je automatisch in de juiste baan komt als je goed hebt voorgesorteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in Nederland mag je op rotondes rechts inhalen: Artikel 48 Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.
Er zijn veel verschillende type rotonde, op een rotonde rechtshouden vind ik eigenlijk gek geleerd, want zodra een rotonde meer dan 1 rijstrook heeft, is die er in verband met het tijdig de juiste strook kiezen voor de juiste afslag om zo doorstroming van het verkeer te verbeteren.

Als je dus aankomt en je hoeft niet meteen de eerste afslag van de rotonde, zou je dus al kunnen en mogen en soms moeten kiezen voor de 2e strook, en zelfs de 3e, als je pas de 3e afslag er afgaat en de betreffende rotonde ook 3 rijstroken heeft.

Veelal staat er voor de rotonde aangegeven welke strook je op moet gaan voor welke afslag/ richting je op wilt.

Op rotondes is er dus geen vrije keus, maar wel een "verplichte" keus. Namelijk de strook kiezen die past bij de afslag die je nodig hebt.

Er zijn namelijk ook rotondes als je dan rechts blijft, dat je dan ook de rotonde af moet, omdat er gewoon een stenen drempel tussen zit.

altijd rechts aanhouden op een rotonde is dus gewoon erg gek, zeker bij de grotere en bredere rotondes gaat die vlieger niet op, ze hebben niet voor niks meer rijstroken, als iedereen rechts zou houden, heb je er niks meer aan de extra stroken en bevordert het ook de doorstroming niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou jou bezig willen zien op het Keizer Karelplein in Nijmegen. Als je er niet bekend ben raad ik je aan om zoveel mogelijk rechts te blijven, alleen echte Nijmegenaren weten hoe daaroverheen te komen zonder brokken als ze niet rechts blijven.
sterredag
12 jaar geleden
Ik ken die rotonde!! en die heeft GEEEN rijstroken en dan geldt idd de regel zoveel mogelijk rechts blijven rijden :) wat ik ook niet doe hoor, maar je moet idd ff weten waar je eraf moet voordat je meer links gaat rijden enzo.
de regels zijn, dat je goed naar de aanwijzingen op de borden kijkt. Rijdt je in de juiste baan onder het bord door, voordat je de rotonde opgaat, dan kom je precies bij de juiste afslag rechts uit en kan je de afslag oprijden. Om dit in goede banen te leiden, wordt gebruik gemaakt van doorgetrokken strepen, die je niet mag passeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algement geldt bij dergelijke rotondes: Je rijd alleen rechts op de rotonde als je rechtsaf wilt slaan. En elke afslag die je passeert schuif je een baan naar buiten. Dus rechtdoor gaan: Neem de middenbaan. Lkinksaf slaan: Neem de linker baan.

De meeste grote rotondes hebben een belijning die dit automatisch regelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het antwoord makkelijker dan bovenstaanden.

In principe ben je verplicht rechts te houden, maar de wetgever heeft voor rotondes een uitzondering gemaakt. Daar hoef je niet perse rechts te houden en je mag zelfs rechts inhalen.

Artikel 47

Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.

Artikel 48

Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.

Het Velperbroekcicuit is daarin heel makkelijk. Als je aankomt rijden pak je de juiste rijbaan en je wordt er bijna volautomatisch weer afgestuurd als je bij je afslag bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit ik toch met de vraag hoe te handelen als er twee voertuigen naast elkander rijden om de derde / vierde afslag te nemen, iets wat volgens de tekens op de weg is toegestaan? Verkeersinzichtelijk kan dan het beste diegene die op de linker rijstrook rijdt een rijstrook opschuiven naar links om ongelukken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doel dus op komende van Utrecht en dan naar Velp toe willen: http://i73.photobucket.com/albums/i239/schildpadfreak/velperbroekzuid.jpg Volgens de bebording mag ik dus de middelste rijstrook nemen, het is echter de vierde afslag, als men daar onbekend is zou ik dat ook aanraden omdat te doen.