Waar wordt op gelet bij een medische keuring voor het groot rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.4K

Het beste antwoord

In de reacties lees ik dat het je vooral gaat om de eisen aan je zicht.

Voor een groot rijbewijs gelden inderdaad andere eisen dan voor je 'gewone' rijbewijs'. Voor B moet je (eventueel gecorrigeerde) visus met twee ogen minstens 50% zijn, voor C of D moet je met één oog minimaal 80% zien, en met het andere minimaal 10%. Dat mag dus ook met bril of contactlenzen zijn. Je mag een bril dragen tot plus of min 8, en contactlenzen van elke sterkte, mits je ze goed verdraagt. Je mag niet dubbelzien, je moet met beide ogen op het horizontale vlak minimaal 160 graden kunnen zien, en zowel links als rechts minimaal 70 graden. In het verticale vlak moet je 30 graden naar boven en 30 naar onder kunnen zien, en binnen een straal van 30 graden vanuit het centrum mogen zich geen gezichtsvelddefecten bevinden. Bij plotseling flinke achteruitgang van het zich van één oog, ben je drie maanden ongeschikt, en kun je na die drie maanden op een positief advies van een oogarts weer worden goedgekeurd, mits je zicht voldoet aan de minimumeisen. Bij volledige uitval van één oog kunnen alleen chauffeurs die al langer een groot rijbewijs hadden, in zeer uitzonderlijke gevallen goedgekeurd worden voor een beperkt rijbewijs, en dan mag je sowieso niet meer internationaal rijden.

Dus, waar een arts op zal letten bij de keuring, is je gezichtsscherpte met en zonder bril, en je moet minimaal één oog - al dan niet met bril of lenzen - vrij goed kunnen zien. Als je hele sterke glazen hebt, mag je misschien niet rijden, tenzij je lenzen neemt en dit goed gaat. Ook moet je een goed gezichtsveld hebben, met andere woorden moet je ook goed kunnen zien vanuit je ooghoeken. Bij duidelijke oogafwijkingen zal verder onderzoek worden gedaan. Als je met bril/lenzen goed ziet, maar zonder correctie niet goed genoeg, kan het zijn dat je op je rijbewijs de aantekening krijgt dat je alleen maar met bril of lenzen mag rijden.

Alles is na te lezen in de regeling eisen rijgeschiktheid, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stelt niet veel voor, Zolang je geen suiker, of epilepsie en hartaandoeningen hebt.

Ze meten je bloeddruk, je plas wordt bekeken en een ogen test, Dan wat bukken en rugbewegingen en klaar.
De eigen verklaring wordt besproken en je kan naar huis.