Is er een minimum leeftijd vereist om met een electrische fiets te fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
16.7K

Het beste antwoord

Ligt er aan wat voor elektrische fiets. Bij de ene wel (2), maar bij de andere niet (1) !
Voor het rijbewijs AM -waarvoor je theorie- en praktijkexamen af moet leggen- zal je minimaal 16 jaar oud moeten zijn.

1. Elektrische fiets of E-bike
Een fiets met een elektromotor die de fietser ondersteunt bij het trappen. Je moet als fietser wel blijven meetrappen voor de aandrijving. De elektrische fiets zal zonder meetrappen niet rijden.
Bijzonderheden:
- geldt volgens de wegenverkeerswet als normale fiets
- géén rijbewijs vereist
- géén verzekeringsplicht

2. Elektrische fiets als snorfiets
Fietsen met een elektromotor waarbij je niet hoeft mee te trappen om op snelheid te komen. De fiets rijdt dus ook zonder meetrappen

- geldt volgens de wegenverkeerswet als snorfiets of bromfiets
- minimaal rijbewijs AM verplicht
- afhankelijk van de soort (snorfiets - of bromfiets) zijn maximum snelheden vanaf 25 tot en met 45 km/u toegestaan
- minimaal WA verzekering verplicht
- moeten zijn voorzien van een geldig kenteken: snorfiets blauw – bromfiets geel
- helmplicht als de elektrische fiets als bromfiets staat geregistreerd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kunnen we iets mee. Bedankt voor al het snuffelwerk dat je voor ons gedaan hebt .

Andere antwoorden (4)

Neen, die is er niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee die is er niet,
Als je ze maar betaald is alles in orde :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee is er niet, zodra je kan fietsen mag je dus al een elektrische fiets kopen.
En je moet natuurlijk het geld er voor hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermits een elektrische fiets een motor heeft, zou ik denken dat je aan alle regels van een "gemotoriseerd voertuig" moet voldoen.