Binnenkort Praktijkexamen. 1e keer zakken?

Binnenkort heb ik mijn praktijkexamen. Nou krijg ik van verschillende mensen om me heen te horen dat de examinatoren je meestal de 1e keer laten zakken.
Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt?

Ik heb niet echt het geld om een 2e examen te reserveren waardoor ik als ik zak het misschien laat zitten.

Ben een beetje hopeloos :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! jullie hebben mij echt geholpen ik voel me wat meer zelfverzekerd!! Ik moet Maandag de examen afleggen. Groeten!

Het beste antwoord

In 2009 slaagde 47,4 procent van de kandidaten voor het eerste auto-examen.

Bij kandidaten die het RIS-traject (Rijopleiding In Stappen) volgen slaagt maar liefst 61,1 procent meteen.

Kandidaten die meededen aan de proef van het faalangstexamen scoorden trouwens het hoogst. Zij behaalden een gemiddeld slagingspercentage van 64,1
procent.

Via de link:
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2&examenplaats=10&rijschoolid=5625&fromsearch=1#5625
kun je trouwens nakijken wat het slagingspercentage bij jouw eigen rijschool is. CBR is namelijk verplicht om de percentages van de rijscholen openbaar te maken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuttige informatie!! bedankt!

Andere antwoorden (7)

Ken twee mensen in mijn directe omgeving die het laatst voorde eerste keer meteen gehaald hebben. Laat je niet gek maken. Kom overtuigd over, ook weer niet TE, laat zien dat jij bepaalt waar de auto heen gaat en luister niet naar die 'stomme' verhalen over dat zakken, die 200 euro meer of mider doen ze het echt niet meer voor bij het CBR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook in 1 keer geslaagd!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. Ik was zelfs dood en dood zenuwachtig. Achteraf was dat helemaal niet nodig geweest. Het viel zo ontzettend mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onzin! Je kan het makkelijk de eerste keer halen dat heb ik ook gedaan. Rijd gewoon zoals je altijd doet en maak je niet te druk dan moet het goed komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een examinator laat je niet zomaar zakken.

Als jij de handelingen kent die de instructeur jou geleerd heeft en je past het verkeersinzicht toe dat je aangeleerd is is er een gerede kans dat je slaagt.

Met de instelling die je nu hebt (ik zak omdat de examinator me niet laat slagen) ga je gegarandeerd de mist in en zakje.

De kans dat je de eerste keer slaagt is bijna net zo groot als de kans dat je zakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal niet waar. Ikzelf ben in 1 keer geslaagd, m'n zusje en veel van mijn vrienden ook. Het belangrijkste is dat je zelf weet dat je goed kan rijden. Je instructeur laat je heus geen examen doen als hij weet dat je het niet kan. Dus vol vertrouwen dat examen uitrijden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen die dat beweren zijn waarschijnlijk zelf de eerste keer gezakt.
Onzin natuurlijk. Als je goed rijdt....slaag je.
Maar....goed rijden betekent niet altijd 'foutloos' rijden. Velen menen dat wanneer je geen ingreep hebt, dat je dan ten onrechte zakt. Alhoewel het dan moeilijk te verkopen is, gaat het ook om het laten zien dat je het verkeer begrijpt, je voorkomende problemen goed en soepel oplost. Een foutje maken mag dan best.

Vertrouw op jezelf, kijk voldoende ver vooruit, blijf constant scherp en actief, zodat je mogelijke aankomende verkeerssituaties tijdig kunt inschatten en op tijd onder controle hebt. Let bij wijze van spreken op iedere beweging die je beginnend rondom de auto, tot aan de horizon opmerkt (ook kijkend in de breedte). Pas dan kan je voor jezelf een selectie maken wat belangrijk is en wat niet.
Autorijden is mijn inziens -bij goed rijden- primair het opvangen van 'fouten' van een ander. Het gedrag van anderen kun je niet beïnvloeden, het gedrag van jezelf wel.

Succes met je examen!