Om een duidelijke scheiding te maken tussen rijbaan en voetpad

Door de verhoging van de stoep tov de rijbaan schieten de auto's ook niet makkelijk per ongeluk de stoep op.

Wij hebben hier ergens een bocht in de weg waar ze (omdat er een brede drempel in de bocht hebben gelegd) de weg net zo hoog hebben als het trottoir, LEVENSGEVAARLIJK

Auto's snijden nu de bocht af en nemen soms bijna een meter van de stoep mee (die 1,5 meter breed is dus als je net de bocht om wandelt rijden ze je zo uit je jas, met een kinderwagen zou ik hier nu NOOIT meer de hoek om gaan)
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ja, gedaan, ze zien het probleem niet terwijl je vorig jaar de bandensporen in de sneeuw zag staan
(volgens mij is er geen geld meer)

Andere antwoorden (5)

Ha, die RG89FH;

Om de voetgangers te beschermen tegen straatvuil en regenwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op sommige plaatsen is de stoep hoger dan normaal. Dit zie je bij bushaltes. Doordat de bus een klein stukje kan zakken is de bus hierdoor beter toegankelijk voor bijvoorbeeld mensen in een rolstoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij sowieso veiliger voor de voetgangers op de stoep.
Want als iemand even net op let en per ongeluk richten de stoep gaat, houd die hem in ieder geval een beetje tegen met het gevolg dat de bestuurder schikt en terug stuurt.
Was die stoep er op dat moment niet rijd de bestuurder niets vermoedend door, en raakt misschien wel een voetganger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name vanwege het waterafvoer. Maar je moet eens naar Bali gaan, dan heb je bijna een laddertje nodig. O ja vanwege de veiligheid voor voetgangers, mannen aan de buitenkant, vrouwen binnenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ik ben op Bali geweest maar kan mij niets herinneren van extreem hoge stoepen.... Wel stoepa's, maar dat zijn andere dingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in Kuta geweest dan? Vooral daar waar die blue bird taxi's rijden. Lembongan street.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legian street
Reeds eerder gesteld, zie;

http://www.goeievraag.nl/vraag/functie-verhoogde-stoeprand.266700

De verhoogde stoeprand hadden we al in de tijd van paard en wagen en de hondenkar.

De functie is niets anders dan een beschermdgebied te scheppen voor de voetgangers en te voorkomen dat een paard met wagen tegen een huis aan reed.

Een paard zal namelijk nooit uit zichzelf een verhoging nemen en een hondenkar had te kleine wieltjes om tegen een dergelijke rand op te rijden.

Tot op heden wordt het nog steeds voor dezelfde redenen gebruikt, een beschermdgebied creëren voor voetgangers.