Waarom staan op verkeersborden onder fietspadborden de pijlen soms naar elkaar toe →← en soms van elkaar af ←→?

Ik heb alleen een foto van pijlen naar elkaar toe, de anderen bestaan dus wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Met de pijlen naar elkaar toe is informatie voor de fietser, op dat fietspad wordt in 2 richtingen gereden, je kan dus een tegenligger op jouw route tegen komen.

Met de pijlen van elkaar bestaan inderdaad ook, die staan dan boven elkaar de bovenste pijl naar links, de onderste naar rechts. Die zijn bedoelt voor bestuurders die een voorrangkruising naderen, en is een extra waarschuwing dat op hetzelfde fietspad je fietser van zowel links als rechts kan verwachten.

Dat betreffen verkeersborden M9 en M10

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een fotootje ervan. Deze zie je dus bij het naderen van een kruising, en jouw foto staat aan het begin van een fietspad, zodat de fietser weten dat ze onderweg een tegenligger kunnen treffen.

Toegevoegd na 55 minuten:
Paintje ging wat makkelijker dan ik gedacht had. Geen meesterwerk, maar hoop dat het duidelijk is zo.
Zie mijn kunstwerk voor het antwoord op jouw aanvullende vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ok, zover ik kan zien, staat dit bord op een T-kruising. Zowel rechts als linksaf betreft het een fietspad.
Aan het begin van een kruising hoort een verkeersbord te staan die aangeeft wat voor weg je gaat berijden. Om geen twee borden te hoeven plaatsen aan de kant van de weg die je inslaat, is ervoor gekozen om op de kop van de weg die eindigd in een weg naar rechts en linksaf, 1 bord te plaatsen en pijlen te zetten dat dit voor beide richtingen geldt. (ik hoop dat je nog snapt wat ik bedoel)
En anders maak ik wel even een paintje. (als dat lukt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik ken het, vreemde details, wil ik ook altijd weten.
Word ook altijd semi autist genoemd omdat ik mij ook in dit soort zaken kan en wil verdiepen. En ja, kunstwerkje hè? Mijn paint creatie! Ze hebben dezelfde betekenis, maar geven alleen verschillende richtingen aan. Naar elkaar toe, fietspad in beide richtingen (dus zowel de richting waar je opgaat als voor fietser in tegenovergestelde richting), pijlen uit elkaar, zowel naar links als naar rechts is een fietspad. Het verschil in pijlen moet er wel zijn, omdat je anders verwarring creëert. Kan ik nu fietsers tegen komen die ook gebruik maken van hetzelfde fietspad in tegenovergestelde rijrichting of geldt het fietspad zowel als ik rechts of linksaf sla? Haha, nu ik erover nadenk, wat nu als er een onderbord staat met de mededeling dat dit bord voor zowel links af als rechtsaf geldt èn dat je ook nog eens fietsers in tegenstelde rijrichting tegen kan komen?
Dan moet je een fietsbord hebben met èn een onderbord met pijlen naar buiten èn een onderbord met de pijlen naar elkaar toe.