Motorrijden met rijbewijs b ?

İk heb ergens gehoord dat je met een rijbewijs langer dan 2 jaar ( ik heb hem nu al 4 jaar ) motor mag rijden. Klopt dit? Zoja tot hoeveel CC mag ik dan rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
19.2K

Antwoorden (7)

is dat in België? In Nederland niet, in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt niet, om motor te rijden heb je rijbewijs A nodig, tot je 21e mag je alleen op motoren met 25kW of minder rijden, daarna mag je alles rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit klopt niet.

Regels voor lichte en zware motoren zijn zo:

Onder de 21 jaar sowieso een lichte motor, tenzij je al 2 jaar je rijbewijs b hebt, dan mag je op een zware.
Boven de 21 jaar mag je gelijk op een zware.

Precieze cc's weet ik zo niet, moet ik opzoeken.

Deze regel was in ieder geval 3 jaar geleden toen ik m'n motorrijbewijs haalde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In belgie geldt dit Bij <125cc motoren is een motorrijbewijs onnodig als je in het bezit bent van een rijbewijs b, voor de wagen.

Met een rijbewijs b mag je zomaar met Moto’s tot 125cc rijden en met bromfietsen klasse B zonder extra rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het maar tot 49cc was met een rijbewijs B.
Vanaf 50 cc heb je een speciaal motorrijbewijs nodig in België, dacht ik. Of het zou de laatste jaren veranderd moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar op de website daar staat het antwoord
Er zijn 3 categorieën voor tweewielers:

AM scooters/brommers
AL Motor (licht) tot 25 kW en tot 0,16 kW/kg vanaf 18 jaar
AZ Motor vanaf 21 jaar

met de AZ mag je de twee bovenste ook rijden en met AL en ook B maf je AM ook rijden.

Verder geld nog dat als je twee jaar je AL rijbewijs hebt je ook AZ mag rijden (dus misschien dat daar je verwarring vandaan komt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In NL wordt door Piaggio reclame gemaakt dat je met een rijbewijs B op een motor mag rijden. Daar bedoelen ze dan de Piaggio MP3 mee (link). Maar als je op het kentekenbewijs kijkt zal je zien staan dat je in een auto rijdt met 3 wielen welke ook in een motoruitvoering is. Het lijkt dus dat je op een motor rijdt maar dat is het net niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mag niet maar je kunt wel een Piaggio driewielscooter voor B-rijbewijs kopen.